Párizs előtt – 5. rész: elsőként itt, és itt először
Néhány érdekes típus az Aviation Week összeállításából – a nagygépes gyártók után következzenek az érdekesebb kisebb konstrukciók.
A nagyközönség eddig csak makettként láthatta, no meg aztán a videót és a fotókat az első repülésről: de rögtön kicsit bizonytalan az információ, vajon az Airbus Helicopters legújabb gépe ott lesz-e valóban Le Bourget-n? A show hivatalos kiállítási listáján ugyanis a H160 nem szerepel, viszont több szaklap úgy tudja, most fog debütálni a szakmai és a nagyközönség előtt. Új hajtóművek, új dupla vízszintes felületek a farokrészen, friss tervezésű rotorlapátok és bekötés, új és nagyon csinos, rendkívül áramvonalas kompozit sárkány, elektromosan behúzható futók: a közkedvelt Dauphin utódja, azért sokan remélik, hogy látni fogják a levegőben is, állítólag minden kategóriájához tartozó géphez képest is rendkívül csendes – és gyors.
Az Antonov iroda már átrepülte a párizsi helyszínre az An-32 modernizált változatát, az An132D-t, P&W hajtóművekkel, Dowty légcsavarokkal, ugyancsak nyugati a segédhajtómű, a glass-cockpit és az avionika. A gépet szaúdi közreműködéssel fejlesztenek az ukránok. Bőven van még azokból a régi Antonovokból szerte a világon, néhány még a mi légierőnknél is, amelyeknek váltótípusa lehetne, idén áprilisban repült először, és repülni fog a szalonon is. Az Anotonov iroda párizsi fellépései már hagyománynak számítanak, különösen nagy sikere volt, amikor a világ legnagyobb szállítógépe, az An-225 is megjelent, hátán a Buran űrrepülőgéppel.
Egy súlycsoporttal nehezebb, Farnborough-ban már ott volt, de Párizsban repülni is fog a brazilok kéthajtóműves katonai szállítógépe, az Embraer KC-390. És ha továbbra is a szállítógépekről esik szó, itt és most láthatja a közönség először a nemrég első felszállását teljesített civil Herkulest, az LM-100J-t, és egyes hírek szerint lesz majd ünnepség is a géppel kapcsolatban, magyarán, új vevő ír alá szerződést a gép néhány példányára.
A kis jetek világában eléggé egyedülálló a Cirrus új, érdekes felépítésű gépe: az SF50 Vision Jet a genfi szakkiállításon már ott volt, és akkor kapta meg az európai típusengedélyt. Egy hajtómű a törzs tetején és pillangó vezérsík, futurisztikus konstrukció a kéthajtóművesekhez képest gazdaságosabb üzemeltetést ígérve azoknak, akik a légcsavaros magángépek után egy osztállyal feljebb szeretnék folytatni a repülést.
Tavaly repült először megint csak egy olyan gép, amelyről első pillantásra azt gondolná az ember, a hivatalosan is hiányzó katonai kategóriák egyikének betöltésére talán a magyar légierőnek is kívánatossá tehetné a gépet, ráadásul itt készül a szomszédunkban: a Diamond Dart, a Wiener Neustadtban épített kiképző és felderítő gép fejlesztése nagyon rövid idő alatt eljutott a tavalyi szűzfelszállásig, érdekességei: kompozit sárkány, sidestick kormányok, pneumatikus katapultülések, ukrán hajtómű. Valamivel kisebb teljesítmény de, legalábbis a gyártó szerint, jóval olcsóbb ár és üzemeltetés: ez a sógorok nyilának vonzereje. Érdekes, hogy jelentkezik Párizsban egy keleti konkurens is: a Turkish Aerospace Industries Hurkus nevű lgt kiképző gépe.
Korábban Fairford, a katonai repülőtalálkozó egyik sztárja volt a japánok négyhajtóműves tengerészeti járőr- és tengeralattjáró-elhárító gépe, a Kawasaki P-1, amely önmagában is érdekes lesz, hiszen mint korábban beszámoltunk róla, itt lesz majd az évtizedek óta elsőként kifejlesztett regionális utasszállító, a Mitsubishi MRJ is. Szóval Párizs most kicsit arról is szól majd, hogy sok évtizedes beszállítói partnerség mellett és után most már Japánnal mint önálló repülőgépgyártó hatalommal is számolni kell, igaz, a P-1-es nem valószínű, hogy lesöpörné a piacról a már jónéhány példányban külföldi színekben is repülő, hasonló feladatkörben repülő amerikai Poseidont.
Évek óta kísérleteznek különféle gyártók azzal, hogy a földi támadó szerepkörre valamilyen új és főképp olcsó megoldást találjanak, a próbálkozások egyik kategóriája, amikor nagyobb teljesítményű mezőgazdasági típusokat alakítsanak át aszimmetrikus konfliktusokban hasznos közeli támogatókká. Ezek egyike most Párizsban debütál: az OA-8 Longsword nem más, mint a világszerte ismert kukacbombázó, az Air Tractor AT-802 igazi, bár kisméretű bombákkal felszerelt variánsa.
El ne felejtsük, lesz még egy olyan gép, amely Párizsban először repül, bár máshol már láthatta a közönség, és meghatározó típusa a mai katonai repülésnek: az F-35-ös „műrepülése” várhatóan megpróbálja meggyőzni a közvéleményt, hogy bizonyos véleményekkel ellentétben a Lightning II. nagyon is jól manőverező, közeli légiharcban is ütőképes típus.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!