Pénteken öt órán át nem érkezett intercity Pécsről Budapestre

Fritz Gergely és Vörös Attila   ·   2024.02.02. 18:15
sarbogard02

De a Sárbogárdon fekve maradt minőségi távolsági vonat utasait is elvitte a Start a soron következő személyvonat szóló Flirtjével.

Vannak a MÁV-nak hírhedt vonalai, amelyek közszájon forognak az állandó késések és műszaki problémák miatt. Néhány éve a ceglédi oldal szerepelt rendszeresen a hírekben elrettentő példaként, de a lajosmizsei is bízvást dobogós helyen lenne. Jóllehet a ceglédi esetében a MÁV saját forrásból nekiállt néhány éve némi pályafelújítással enyhíteni az állandósult problémákat, ez csak egy a számtalan, gondokkal küzdő vonalak sorában. Az előváros egyébként is hamar bekerül a hírekbe az óriási forgalom miatt, ám a fővonalak közül talán kevesebb. A Budapest–Dombóvár–Pécs vonal pedig szinte sosem.

Pedig korántsem problémátlan vonalról van szó, e sorok írói szintén rendszeresen használják a vonalat, annak is a Budapest–Sárbogárd(–Szekszárd) szakaszát. Az utóbbi években a mentrendszerűség általánosan romlott, a fővonalon a zavarérzékenységet a járművek állapota, biztósítóberendezés-hibák (amiben főleg a szentlőrinci szakasz érintett), továbbá a Simontornya–Dombóvár közti pályaállapotok okozzák. Ahogy a bátaszéki oldalét a Desirók gyatra rendelkezésre állása is.

Némi menetrendi lyuk keletkezett pénteken a 40-es vonalon

Az utóbbi bő egy évben rendszeresen fordult elő mozdony meghibásodás, nem meglepő módon klasszikus Szili és Gigant maradt fekve, de a halberstadti-szerelvények vezérlőkocsijaival is annyi probléma akadt, hogy az utóbbi időben alig látni olyan Mecsek intercityt, amin használják az egykor felújított vezérlőket. Akkor már inkább a körüljárás, rossz esetben valamelyik kisebb állomáson. Ezek a műveletek alsó hangon 30–40 perccel növelik a menettartamot, de egyórás késések sem voltak ritkák a pécsi IC-k esetében.

Előfordult utaslemaradás is, mivel az utolsó Budapestről induló IC Gigantja Kelenföldön megfeküdt, így a késés miatt a Szekszárd/Bátaszék felé tartó utasok az utolsó csatlakozó vonatukat már nem érhették el, csak családi segítséggel tudtak hazajutni. Az IC jegyvizsgálója annyit tudott felajánlani, hogy ilyen esetben az utasok meghúzhatják magukat éjszakára a „komfortos” sárbogárdi váróteremben (ahol még kávéautomata is van! – a szerk.).

Visszautalva a mozdonytípusok és a meghibásodások összefüggésére: a 3000-es Szilikkel kevesebb gond akadt – eddig. Január végén, február legelején ezt a típust is elérték a sorozatos meghibásodások, és február 2-án már vonat is kimaradt egy szakaszon. A 3170-es Cirmos a Pécs–Budapest-Keleti viszonylatú 807-es IC élén maradt fekve Sárbogárdon, ezért az utasokat a mögötte közlekedő 8047-es, Pusztaszabolcsig szóló Flirt-motorvonattal kiadott személyre tudták bezsúfolni.

A MÁV a következőket válaszolta az esettel összefüggő kérdésünkre: „A 807-es számú Mecsek Intercity Sárbogárdon szolgálatképtelen lett. A területi irányítás az utasok számára a lehető legkisebb kényelmetlenséggel járó módon szervezte át a közlekedést. A 8047-es számú S40-es vonatra történő átszállításról gondoskodtak, és mielőbb értesítették az IC és az S40-es vonatok jegyvizsgálóit is. Az S40-es személyvonat a személyszállító vonatok összeállítási rendje (Szvör) szerint egy egység Flirt motorvonatból áll, az erősítésére nem volt már mód. Pusztaszabolcstól egyesítve közlekedett a Dunaújváros felől érkező 4257-es számú S42-es vonattal, amelyre természetesen át tudott szállni a másik egység utasainak egy része. A 4257-es Kelenföldre két perc, a Déli pályaudvarra egy perc késéssel érkezett. A kellemetlenségek miatt utasaink elnézését kérjük."

Olvasónk, Kocziány Tamás a Sárbogárdon pórul járt vonaton tartózkodott, nyitóképünk is ott készült, ahogy a pénteki megnövekedett utasközönség a fél méter széles, alacsonyperonon várja a mentesítő vonatot. Ez a kép pedig már a heringjárattá változó szóló Flirt fedélzetén készült, úton Pusztaszabocls felé. Itt összecsatolták a dunaújvárosi személlyel, sokan átszálltak a jóval szellősebb másik egységbe

Hogy ne teljen el csupán egy pécsi vonalat érintő hírrel a nap: ezzel egy időben, a 9:19-kor Pécsről induló IC-nél is műszaki problémák léptek fel, a vonat végül 28 perces késéssel tudott elindulni Pécsről, ami Budapestig majdnem egy órára dagadt. A vasúttársaság arról tájékoztatott, hogy a 817-es Mecsek Intercity 29 perces késéssel indult Pécsről. Ennek oka az volt, hogy a forduló IC800-as vonat dombóvári biztosítóberendezési hiba miatt a menetrendi idejénél húsz perccel később érkezett Pécsre, ahol egy kocsit ki kellett sorozni, a pénteki nagyobb utasforgalomra készülve pedig erősíteni is kellett a szerelvényt. A 817-es IC forgalomtechnikai okból végül 53 perc késéssel érkezett a Keleti pályaudvarra.

A szűk egyórás késésben levő 817-es robog a Keleti felé péntek délben (fotó: Vörös Attila)

A Sárbogárdon fekve maradt szerelvényért Dombóvárról küldtek segélygépet, a 3161-es Cirmost. Ez a dög testvérét és vonatát Pusztaszabolcsig vitte el, ahol bevárták a Keletiből mentesítésül elindított dupla Flirt motorvonatot, ami a 40a vonalon a 804-es járatot vitte Pécs felé. Pusztaszabolcson az utasok átszálltak az IC-szerelvénybe, amely alig tíz perces késéssel folytatta útját Pécsnek. A dicsérendő operatív műveletnek hála így legalább a menetrendnek volt esélye kiegyenesedni...

Keletitől Pusztaszabolcsi g a 804-es két Flirt vitte. Ha a kényelmet nem is, a menetrendet a helyzethez képest jól teljesítették a motorvonatok

Tehát a hajnali, 809-es Mecsek keletis beérkezését (08.09) követően a kétórás ütemből kimaradt a 807-es IC, és a 809-est után a következő pécsi intercity is csak 12.58-kor érkezett meg a budapesti fejpályaudvarra. Ez bárhonnan is nézzük, néhány perc híján  öt óra...

A pénteki eseményektől függetlenül, de feltettük az évtizedes kérdést is a MÁV-nak, hogy mikor újítják fel a sárbogárdi vasútállomást. A szűk és alacsony peronokon ugyanis jelentős számú átszállás zajlik, napi nyolcszor, kétóránként közös, négyes keresztje van itt a páros és páratlan Gemenc Interrégióknak és Mecsek Intercityknek. A kétórás, ütemes menetrend kiváló szolgáltatás a bátaszéki vonal felé, amit jól mutat az emelkedő utasszám is. Sárbogárdon tehát kicsit sem mindegy, mennyire biztonságosak és ergonomikusak az utasperonok. A MÁV ezzel a kérdésünkkel kapcsolatban a válaszra türelmet kér.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek