Pilóták, javítsátok a gépeteket!

iho/repülés   ·   2022.09.15. 15:00
800px-Tailfin_aeroflot

„A légiközlekedés univerzális harcosai”: leszállás után a repülőgépvezetők ki is szolgálják a gépet: karbantartás, alkatrészcsere, egyebek...

Az orosz (közforgalmi) pilóták repülőgépszerelőként tanulják meg, hogyan kell a gépeiket karbantartani, kiszolgálni – javasolta,illetve tulajdonképpen ismertette a döntést az orosz ipari és kereskedelmi tárca miniszterhelyettese. Végülis a kisgépes világban nem  is lenne ez annyira szokatlan, de itt az orosz hivatalos légiközlekedés igényéről lenne szó.

A közlekedési tárcával együtt fel kell készítenünk és szakszolgálati engedélyért vizsgáztatnunk a pilótákat, hogy univerzális harcosok legyenek: pilóták és repülőgép-technikusok egyszemélyben, mondta a politikus. A repülőgépek felszerelése pedig tartalmazza mindazt, ami lehetővé teszi a forgalmi karbantartás lehetőségét, részletezte az intézkedést Oleg Bocharov.

Az, hogy az orosz illetékesek ilyen elképzelésekkel foglalkoznak, már érzékelhető volt akkor, amikor a régi orosz típusok közül a Jak-42-es újraélesztéséről volt szó, ugyanis az érintett légitársaságok többek közt amiatt vonakodtak az ötlet megvalósításától, hogy amellett, hogy ezen a típuson még fedélzeti mérnököt is kell alkalmazni, plusz egy szerelőt is magával kell vinnie a gépnek a járatokra, mert most már sehol Oroszországban nincsenek a repülőtereken felkészülve ennek a típusnak a kiszolgálására.

A jelek szerint az ilyen megoldások helyett szeretnék a kormány illetékesei magukat a pilótákat felkészíteni erre a szerepkörre is. Bocsarov a regionális repülések kapcsán fejtette ki a dolgot, de az értelmezések szerint ez tulajdonképp a teljes orosz (belső) légiközlekedésre érvényes lenne.

Bocsarov elmondta, a minisztériumok egy teljesen új – itt kifejezetten a regionálisokról beszélt – rendszer kidolgozáson munkálkodnak, hogy a különféle típusoknak fenntartsák a légialkalmasságát. Itt külön kiemelte az An-2-es utódját, amely, mint beszámoltunk róla, Baikal néven kiemelt produktuma az orosz repülőgépiparnak, februárban repült először, két év múlva indul a sorozatgyártása, és a miniszterhelyettes szerint olyan moduláris felépítésű, ami megkönnyíti a pilótájának, hogy maga cserélje az alkatrészeket benne.

Az egész ügy hátterében az orosz légiközlekedés ellentmondásos helyzete húzódik: az ukrajnai háború kezdete óta a vállalatok a megcsappant forgalom miatt rengeteg embert bocsájtottak el, végleg vagy átmenetileg, úgyhogy az orosz pilóták 13 százaléka jelenleg még nem jut munkához. Közben a forgalom újbóli fellendítése mégis hatalmas számban követelne plusz repülőszemélyzetet, hosszú távon 3500 pilótát, és persze az üzemeltetés hátteréhez szükséges képzett műszaki állományt is, nos ennek a kettős feladatnak az egyik megoldása lenne a pilóták átképzése – legalábbis a kisebb gépek esetében – szerelővé. Az is kérdés persze, hogy lesz-e alkatrész az üzemeltetéshez, ezügyben a jelentések arról szólnak, hogy miközben nagyon kellenek a gépek, a repülőképesek életben tartása érdekében hatalmasra nőtt a kannibalizáció.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek