Portefan

Joó Ferenc   ·   2012.04.15. 11:45
Portefan_400_00

Elnézést kérek, hogy a jól ismert Fortepan archívum nevét elferdítettem, de itt (néhány kivételtől eltekintve) a saját felvételeimről lesz szó.

Nem mintha én olyan nagyon jó fotós lennék, és én fényképezném legrégebb óta a magyar vasutat. Ugyanakkor talán nem is kell szégyenkeznem sem. Viszont ma már nehéz követni, ki és mikor, hol készítette a legjobb vonatos képeket: a technikai fejlődés és az internetezés általánossá válása révén ma már tele van a világháló jobbál-jobb vasúti felvételekkel.

Talán a ma oly megszokottnak vélt fővonali, magánvasúti dízelmenetek még tíz év múlva is hétköznapiaknak fognak számítani, de az is lehet, hogy nem! Jó példa erre az Eurocom Traxxszok távozása.

Kezdetnek álljon itt egy 1995-ös Csörgős kép. Ezt a felvételt az Indóház április számában közölt tunáziai cikkhez kértem el szerzőjétől, ám végül nem jutott hely neki. Lám-lám, a fotó lassan nagykorúvá válik! Az akkor még tinédzser mozdony éppen Monastir állomáson jár körbe szerelvényén. A vezérlőkocsi tehát csak sima vagonként üzemelt. Aki a tunéziai fotóriportomat olvasta itt, a blogomon, az tudja, hogy nekem már nem sikerült ezres nyomtávú Csörgőt fotóznom Tunéziában (fotó: Phillip Wormald)

Még egy példa arra, hogyan lehet egy felvételből két év múlva archív fotó! Az 1999. június 4-én (idén tizenhárom éve) szerencsétlenül járt 004-es Nohab 1997-ben még vígan továbbította újszerű munkaruhájában vonatát (fotó: Yves Steenebruggen)

És talán (sőt, remélem!) a szutyok Bhv-s szerelvények tíz év múlva már ki fognak halni a MÁV vonalairól és modernebb – legalább négyetengelyes – vasúti járművek közlekednek majd helyettük. Megjósolni mindezt persze nem lehet, bár egyes tendenciák világosak.

Éppen ezért érdemes a vasutat fotózni, még ha oly megszokott részleteket „veszünk is filmre”. És éppen ezért néha érdemes a régebbi fotóinkat visszanézni!

Az elmúlt huszonöt év termését persze nehéz rövid idő alatt áttekinteni, de mivel márciusban volt tíz éve, hogy megvettem első digitális fényképezőgépemet (egy két-megapixeles Nikon szappantartót, amelyikkel legfeljebb tizenöt másodperces némafilmeket is lehetett készíteni), a napokban áttekintettem a 2002. tavaszán készített felvételeimet.

El kell mondjam, hogy izgalmas idők voltak a korai kétezres évek!

Húsz év stagnálást követően elindult egy járműbeszerzési folyamat, amely – még ha időnként használtan vásárolt kocsik vagy villamosok formájában is – megváltoztatta a magyar vasúti (és városi vasúti) közlekedés összképét.

Ugyanakkor még hétköznapi üzemben közlekedtek a régimódi járművek is, hiszen még csak akkor kerültek forgalomba az első remotorizált dízelmozdonyok. Még egységes vasút képét mutatta a MÁV, nem volt lefejezve, mint ahogy idén lesz öt éve, hogy szétszabdalták. Akkor még nem léteztek a H-MÁV, H-START, H-MAVTR és társaik.

Első 1047-es felvételeim egyike, amelyet 2002. április 14-én készítettem a Keleti pályaudvaron. Akkoriban a gép stabil Avala-fordát járt (fotók: Joó Ferenc)

Az első szembesülés egy új formavilággal: remotorizált Szergej Nagykaniszán, 2002. április 16-án

És hogy még mindig a modernebb vonulatnál maradjunk, íme egy immáron archív felvétel a Déli pályaudvarról: a Liszt Ferenc EuroCity szerelvénye 2002. április 21-én

Gondoljuk csak el, mennyit változott a világ egy évtized alatt! Talán ennyi idő nem is volt elég terepasztalunk felépítéséhez! Talán kétszer ilyen hosszú időre vettünk fel lakáshitelt, amelynek havi törlesztése mindennapos rutinunkká vált! Talán még fel sem nőtt a fa a kertben, amelyet ültettünk!

Egyszóval nem tűnik túl soknak ez a tíz év. Persze, aki ma gimnazistaként készít évi többszáz vagy többezer fotót a vonatokról, az tíz éve még csak óvodás vagy kisiskolás volt. A tíz év tehát igenis nagy idő.

De egy vasúti jármű életében mégsem az! A mai vonatokat jellemzően harminc évre tervezik, hogy aztán húsz éves korukban azt mondják rájuk: felújítjuk, így jók lesznek még húsz évig! Aztán negyven évesen egy kis áthuzatolással elvegetálnak még legalább tíz évig.

Most tényleg: kíváncsi vagyok, hogy hány évesen fognak a Tauruszok kiszorulni a forgalomból. Nem is gondolnánk, de a 1047-esek ma már tíz évesek! És több mint tíz éve szaladgálnak Budapesten a hannoveri villamosok. Hirtelen nem is tudom: épül-e már a négyes metró legalább tíz éve???

Játék a technikával: archív fotó a digitális korból! TW6000-es Budapestenm 2002. április 23-án

424-es Gárdonyban. Évtizedeken át megszokott látvány volt! Ma már nem illene a kék perontetőhöz...

Ha abból indulunk ki, hogy a Nohabokat 37 éves korukban kivonták a menetrendszerinti forgalomból, de közel ötvenévesen még kővonatokkal közlekednek, akkor talán a Tauruszoknak is van még hátra 30-40 évük. Nem is bírná a MÁV az összes mozdonyát tíz éven belül lecserélni, így biztosak lehetünk benne, hogy évtizedekig lehet még Szergejt, Bobót, Daciát fotózni a magyar vasúton, még ha csak remotorizált formában is.

Ki tudja: talán túlélnek engem a Tauruszok, pedig nem voltam harminc éves, amikor lencsevégre kaptam az elsőt a Keletiben!

Akkor térjünk is hát át az úgynevezett régi felvételeim megtekintésére! A régi persze túlzás, hiszen mindössze tíz éve készítettem őket, ám azóta háromszor munkahelyet, kétszer párt, egyszer lakóhelyet váltottam – és háromszor fényképezőgépet.

A válogatás közben még magam is meglepődtem, hogy van olyan fotóm, nem is egy, amelyek ma már kuriózumnak számítanak! Itt van kezdetnek ez a kettő:

Az első „magánvasutak” egyike ma már történelem! A három MÁV Hajdús Szergej közül egy ma már Spanyolországban vesztegel. Itt a későbbi 4062 001 Ceglédbercel-Cserőn látható 2002. április 25-én

Azok a régi szép idők! MDmot szerelvényből kiállított pécsi gyors Sopronban, 2002. április 30-án

Folytatom!

 

Kapcsolódó anyagok

A Nyíltvonalon blog további bejegyzései

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit. 

Vasút Nagyvasút

Smart Train Lease GmbH: lízingeljünk regionális vonatokat!

iho/vasút   ·   2024.02.19. 11:00

Akkumulátoros, hidrogén és villamos motorvonatok bérlését ajánlja a Siemens új leányvállalata. A Smart Train Lease GmbH kezdetben Németországban kínálja ezt a bérleti modellt. Középtávon egész Európára tervezi a szolgáltatás kiterjesztését. Elsőnek Mireo Smartokat.