Qantas-kalandok, 48 óra, négy kényszerleszállás

iho   ·   2014.12.11. 13:45
cim

Az elmúlt napokban három kényszerleszállást is kénytelen volt végrehajtani az ausztrál nemzeti légitársaság egy-egy gépe, közülük kettő volt óriás A380-as, és kettő, egy A380 és egy B-737-, huszonnégy órán belül ugyanazon a reptéren volt kénytelen landolni.

Négy órával azután, hogy Sydney repülőteréről Dallas Ft. Worth felé elindult, ismét földet ért az indulás helyszínén a Qantas egyik, VH-OQD lajstromjelű A380-as óriásgépe. A járat már két órája repült már a Csendes-óceán fölött, amikor a személyzet a visszatérés mellett döntött, mert a gép „számos” toalettje felmondta a szolgálatot, és „problémák voltak” a fedélzeti szórakoztató és információs rendszer áramellátásával is.

A légitársaság jelezte, hogy a gép biztonságban végigrepülhette volna a járatot, de az utasok komfortja érdekében kellett inkább megszakítani az utat, 14 órát illemhelyek nélkül valóban kellemetlen lett volna kibírnia többszáz embernek a fedélzeten.

Az incidensről szóló beszámoló arra emlékeztet, hogy ugyancsak a Qantas egyik A380-as kétszintű óriásgépe volt a szenvedő alanya a világ talán legnagyobb szabású légi csőtörésének: július 2-án a Los Angelesből Melbourne felé felszállt gép alsó fedélzetére vízesés zubogott a szétcsúszott csatlakozók miatt. Mint a vizsgálat kiderítette, a nem megfelelő földi tisztítási eljárások okozták, hogy a főcső szétkapcsolódott.

Több mint hatvan utas ázott el, őket más helyekre ültették, a gép pedig lassú megközelítésben tért vissza Los Angelesbe, a pilóták enyhén végig emelték a gép orrát, hogy a kiömlött 700 liter víz ne áraszthassa el az elülső létfontosságú műszerrekeszeket. A visszatérés már csak azért is fontos volt, mert a gép teljes vízrendszerét le kellett kapcsolni, ami annyit jelentett, hogy a fedélzeteken lévő 14 illemhely sem kaphatott vizet.

Visszatérve a mostani ügyekre: a légitársaság VH-OQG lajstromjelű A380-asa vasárnap Dubaiból közelített a célállomás, Sydney felé, amikor vészsüllyedést kellett végrehajtania utazómagasságról 9000 lábra, azaz körülbelül 3000 méterre, mert elszökött a kabinnyomás. A gép Perth repülőterén szállt le.

Majd még ugyanabban a 24 órában, hétfőn, megérkezett a következő Qantas-kényszerező ugyanerre a reptérre: ez alkalommal egy Boeing 737-800-as, amely Karratha városába indult, de azért kellett utazómagasságról visszaereszkednie Perthbe, mert az utasok gyanús szagról számoltak be a kabinban. Az utasokat az eseménymentes leszállás után megvizsgálták, de senki nem szorult kórházi kezelésre.

Az incidensek azért sajnálatosak, emeli ki egy ausztrál portál, mert épp akkor történtek, amikor a légitársaság végre igen jó részleges eredményekről számolhatott be, a részvényei értéke a piacon csaknem 14 százalékkal emelkedett.

Lapzártakor érkezett a hír: „megszületett” a Qantas-flotta két napon belül negyedik incidense, ezalkalommal egy a társaság színeiben üzemeltetett Cobham Boeing 717-es volt kénytelen visszafordulni húsz percnyi repülés után 110 utassal a fedélzetén Hobart repülőterére. Részletesebb információk erről nincsenek, csak annyi, hogy a személyzet a műszerfal kijelzői között észlelt valamiféle hibajelentést, de hogy ez fals volt vagy igazi, egyelőre erről sem tudni közelebbit. A javítás után a késés Melbourne-ig 140 perc volt.

Mindenesetre a társaság vezetése érthető mód nem hagyhatta szó nélkül a történteket. Alan Joyce elnök már csak amiatt is meg kellett, hogy szólaljon, mert a társaság alkalmazottainak szakszervezetei a maguk nyilatkozataiban felvetették: netán a Qantas takarékossági intézkedései voltak rossz hatással a karbantartási műveletekre, és emiatt történtek az incidensek.


Joyce ezzel szemben azt állította, hogy a Qantas ma is egyike a világ legmegbízhatóbb és legpontosabb légitársaságainak. Szerinte az a vád sem állja meg a helyét, hogy a problémás 380-asok egyikét kiszervezett karbantartásban részesítették, nem a társaság saját bázisán, hanem a Fülöp-szigeteken, és ezzel lenne kapcsolatos a hiba. Annyiban az elnöknek biztos igaza van, hogy a többi három gép közül például a kényszerleszállt 737-est a saját hangárukban szerelték a társaság emberei.

 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.