Régi típus új megrendelése
A UPS további Boeing 767-eseket kötött le, folytatódik az elképesztő cargo-reneszánsz.
Ez az év a teherszállítók nagy korszaka volt, nemcsak azért, mert a pandémia a cargo-forgalom hatalmas fellendülését hozta, hanem mert beköszönt a piacra az új szélestörzsű freighter-típus programja, az A350F-é. Igaz, legalábbis cikkünk megjelenéséig viszont elmaradt az ugyancsak idénre várt másik nagy projektindítás, a 777XF.
Az európai gyártó gépére szóló rendelések híre közepette azonban legalább akkora feltűnést keltett, hogy a hatalmas amerikai cargo- és logisztikai cég, a UPS a Boeingtól rendelt újabb teherszállítókat, 19 B767F típusú gépet.
Ha a 350-esek azért érdekesek, mert újak, a 767 azért, mert régi... Szeptemberben volt negyven éve, hogy ez a szélestörzsű először a levegőbe emelkedett, a 747-es óriás alá belőve a maga kategóriáját, amely ráadásul azért is lett sikeres, mert a megbízható hajtóművek révén néhány év múlva sikeresen megszerezte a hatósági engedélyeket ahhoz, hogy a gazdaságos interkontinentális repülés érdekében legalább három órányi távolságra repüljön a legközelebbi elérhető kitérő repülőtértől. A népszerű típus a Malév hosszútávú korszakának is főszereplője volt.
És ez a gép még most is gyártásban áll Everettben, ahol a Boeing szélestörzsűek többségét szerelik össze, de hasonlóképp a 747-essel, amelynek már csak néhány példánya készül a hatalmas csarnokban, a 767-esből is már csak teherszállító változatok épülnek. Tévedés ne essék, bár a legnagyobb felhasználók már jórészt kisorolták a flottájukból, de a típusnak most is többszáz utasszállító példánya dolgozik a légitársaságoknál, speciel az első üzemeltető United még mindig több, mint ötvenet birtokol, igaz, ezek egy része a járvány okozta visszaesés miatt még parkol.
A teherszállító a hosszabb törzsű 300ER bázisán készült, 95-ben repült először, 52,4 tonnányi árut cipelhet több, mint hatezer kilométeres távolságra. A kibocsátó légitársaság történetesen épp a UPS volt, amely eddig 91-et rendelt, a FedEx idén vette át a századik példányt, és még hátra van több, mint kilencven további 767-es legyártása, igaz, ezek egy része a katonáknak készülő KC-46-os tanker/szállító lesz.
Az amerikaiak hajlandók régi, bevált típusaikat tovább éltetni annak ellenére, hogy nem a legmodernebb technológiai szintet képviselik, de megfelelő üzemeltetésben, ezesetben tehát főképp teherszállítóként érdemes tovább repültetni őket. Pláne most, hogy a „tiszta” cargoforgalom kifejezetten fellendülőben, nemcsak azért, mert több a szállítani való, hanem mert a kevesebb vonalat fenntartó légitársaságok utasszállítóinak tehertere is kiesik az áruszállításból.
A Boeing idén nyolcvan eleve teherszállítónak készült és további nyolcvan utasszállítóból átépített cargogépre kapott rendelést, három új központot nyitott a keskenytörzsű 737-esek teherszállítóvá átalakítására.
Friss adatok szerint 2021 a második év, amikor a légi áruszállítás rekordot javít, ami idén 175 milliárdos forgalmat jelent, a növekedés az előző évhez képest kilenc százalék. Az előrejelzések szerint 2040-re a globális cargoflotta a maihoz képest 70(!) százalékkal nő majd, és 3435 gépet számlál.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!