Rekordév volt a hazai buszbeszerzésben 2021

Ács Attila   ·   2022.01.03. 12:00
05_buszos_rekordev

Továbbra is a Credo a piacvezető, de sok új MAN és Mercedes is forgalomba állt.

A 2021-es évvel kapcsolatban a legtöbb embernek valószínűleg vegyes érzelmei vannak, ám buszflotta-fiatalítás tekintetében egyáltalán nem volt rossz, sőt: közel 850 új, közforgalmú busz lépett szolgálatba országszerte. Nézzük meg, hogy konkrétan melyik is voltak ezek!

Kezdjük a Volánbusszal, mint a legnagyobb magyar buszos társasággal. Ők jelenleg mintegy 6200 autóbuszt üzemeltetnek, 2021-ben több mint 700 újat vettek, tehát a flotta majd 12 százalékát sikerült lecserélni. Ez azt jelenti, hogy ha minden évben ezt a tempót tartanák, akkor nagyjából kilenc évente megújulna a teljes flotta, vagyis nem lenne ennél idősebb busz, az átlagéletkor pedig négy-öt év körül stabilizálódna.

A 2021-ben beszerzett több mint 700 busz hatféle típusból tevődött össze, ezekből három már korábban is ismert volt a cégnél. Néha felmerül a kérdés, hogy miért nem ugyanolyan márkájú az összes új jármű? A válasz egyszerű: különböző feladatokra különböző típusok kellenek, és nem minden gyártó van jelen minden kategóriában. Ez jelentősen beszűkítené a versenyt, ráadásul egyáltalán nem biztos, hogy egy színes termékpalettával rendelkező cég minden tenderre az optimális ajánlatot tudja nyújtani, lehet, hogy van olcsóbb, jobb. De ennyi felvezető után kanyarodjunk rá végre tényleg a konkrét típusokra:

Credo Econell 12

Sokan „napjaink Ikarus 266-osaként” emlegetik ezt a típust, ami akár igaz is lehet, hiszen mára több mint ezer ilyen fut az országban, gyakorlatilag ugyanolyan megszokott látvány a falvakban, kisvárosokban, országutakon, mint a legendás előd. 2021-ben mondhatni minden napra jutott egy új Econell, hiszen 365-öt vásároltak ebből a típusból, ami a Volánbusz és a gyártó tekintetében is rekordnak számít. Akit érdekel az állomány részletes elosztása, az a HBweben megtalálja.

Egy korábbi beszerzésű Econell Vácon. A 2021-es példányok az SSM-401 – 765 rendszámokat kapták (a szerző felvételei)

Credo Inovell 12

Az Econell hosszabb utakra szánt, normálpadlós, csomagtartós változata, ez se ismeretlen a Volánbusznál, 2021-ben 55-öt rendeltek, azonban a korábbiaktól eltérően sárga színben. Hogy hol álltak forgalomba, azt szintén a HBweben lehet megnézni.

A korábbiakkal ellentétben a 2021-es Inovelleket volánsárgára fényezték

Volvo 8900BLE

A háromtengelyes, közel 15 méter hosszú Volvók 2020-ban jelentek meg a cégnél, akkor tizenötöt állítottak hadrendbe, 2021-ben további ötvenet. Befogadóképességük majdnem eléri egy csuklósét, azonban a vételáruk és az üzemeltetésük is olcsóbb, így valószínűleg ebből a típusból sem ezek voltak az utolsók a Volánbusznál.

A képen egy 2020-as példány látható, a 2021-esek az SWR-551–600 tartományba esnek (fotó: Vörös Attila)

MAN Lion’s City G

Ilyen csuklós MAN-ből viszont biztosan nem lesz több, hiszen a típus gyártása nemrég befejeződött, az egyik utolsó széria készült tavaly hazánk számára. Nagyon nagy szükség volt már új helyközi csuklósokra, hiszen ez a kategória bő tíz éve hanyagolva volt itthon. Nem csoda tehát, hogy huszonéves Ikarusokat, Rábákat, illetve közel ennyi idős, régebbi típusú MAN-eket és Mercedeseket váltottak ezek az impozáns gépek. Összesen 204-et szórtak szét az országban, a részletes lista ezúttal is HáBénál.

Egy szinte „festékszagú” MAN Lion’s Cty G Debrecenben (fotó: Borsos Martin)

Mercedes-Benz eCitaro

Egy kisebb botrány robbant ki a nyáron, hiszen még eredmény se született, de a buszokat – amolyan Kravtex módszerrel – már javában gyártotta az Evobus „saját kockázatra”. No, valószínűleg senki nem gondolta komolyan, hogy a nyakukon marad ez a negyven jármű; 2021-ben több rendezvény, kiállítás ráhordó járataként már forgalomba is álltak, de állandó jelleggel majd 2022 tavaszától találkozhatunk velük Budapest agglomerációs járatain, az egyébként még nem annyira koros szóló MAN Lion’s Cityk helyett.

Már többször is feltűntek, de normálmenetrend szerinti forgalomba majd csak tavasszal állnak az elektromos Citarók (fotó: Volánbusz)

BYD K9U

Végül, de nem utolsósorban egy különleges példány, a kínai eredetű, de komáromi összeszerelésű BYD, amely a Volánbusz első elektromos busza volt még néhány hónappal az eCitarók érkezése előtt. Egy pályázat keretében került a céghez, Komárom és Révkomárom között használják „nemzetköziben”.

Összegezve, 2021-ben összesen tehát 715 új buszt,

  • 365 Credo Econell 12-t,
  • 55 Credo Inovell 12-t,
  • 204 MAN Lion’s City G-t,
  • 40 Mercedes-Benz eCitarót,
  • 50 Volvo 8900BLE-t és
  • egy BYD K9U-t vásárolt a Volánbusz.
BKV-s Conectók

Sajnos kevésbé rózsás a helyzet a fővárosban: a BKV 2021-ben mindössze 17 szóló és 17 csuklós Conectót tudott lehívni abból a 200-ból, amire még 2019-ben kötöttek szerződést (2020-ban 20+1 szóló és 20 csuklós érkezett). Ez a 34 új busz nagyon kevés, ezek mellett néhány használttal próbálták picit korszerűsíteni a közel 1000 darabos flottát, de erre a minimális mennyiségre a legnagyobb jóindulattal is csak annyit lehet mondani, hogy a szintentartáshoz elegendő.

A 2021-es Conectók SKR rendszámokat kaptak. A szólók Kőbányára és Dél-Pestre, a csuklósok Cinkotára és Dél-Pestre kerültek (a szerző felvétele)

Flottacsere: Veszprém és Szombathely

2021 végére, 2022 elejére két város is komoly korszerűsítést hajtott végre a helyi közlekedésében: Veszprém 28 szóló és 14 csuklós vadonatúj MAN Lion’s City-t vásárolt, Szombathely pedig dobta a Volánbuszt és a Blagussra váltott – ők összesen 33 új Mercedest hoztak a Vasi megyeszékhelyre.

Veszprémben már szinte csak MAN Lion’s Citykkel találkozhatunk, néhány régebbi busz csak tartaléknak maradt (fotó: Vörös Attila)

Futottak még

Egy érdekes pályázat keretében még az év elején az addig egy busszal sem rendelkező DKV egy városi és egy különjárati Mercedes Sprintert, egy Mercedes Intourót valamint egy Reform 501LE prototípust vásárolt.

Debrecen és Kecskemét után Székesfehérváron is megjelentek a Reformok (a szerző felvétele)

Székesfehérváron az Arriva helyett az Intertanker kell a Volánbusz új alvállalkozója, ennek folyományaként hét új Reform 500LE és három használt Conecto G jelent meg a városban.

Esztergom környékén szintén megjelent az Intertanker a Volánbusz alvállalkozójaként, ahova először helyközi Reformokat hoztak, ám nem sokkal később ezekből csupán kettő maradt, a többit használt Setrára cserélték.

És mit hoz 2022?
  • A Volánbusz szeretné felülmúlni még a tavalyi évet is: idénre körülbelül 800 busz beszerzését lebegtették be, ebből ami jelen pillanatban biztos, az a nyolcvannyolc Reform 501LE és a harminckét Mercedes Intouro M, de hamarosan eredmény születhet a CNG és az elektromos busz tenderen is; előbbi keretében 164, utóbbiéban hatvan új járművet szereznének be. És a hagyományoknak megfelelően valószínűleg 2022 sem múlik majd el egy komolyabb mennyiségű Credo beszerzés nélkül.
  • A BKV-nál továbbra sem lehet tudni, hogy mit hoz a jövő, jelenleg csak a negyvennyolc új Solaris troli lehívása tűnik biztosnak, és szinte biztos, hogy folytatódik a használt buszok beszerzése is.
  • Debrecenben néhány héten belül harminc Reform és négy csuklós Conecto forgalomba állása várható, de tavasszal megérkezik a tizenkét új eCitaro is.
  • Veszprém is elektromos vonalon fejleszt tovább, ők öt új MAN Lion’s Cityt állítanak forgalomba tavasszal, illetve a Zöld Busz program keretében más városokban is lehet számítani a zéró emissziós buszok megjelenésére.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek