Flottacsere Szombathelyen
Mercedesek jönnek, Mercedesek mennek. Na meg Ikarusok, ARC-k és Credók is.
Követve a bő tíz évvel ezelőtt megkezdett trendet, Szombathely is szolgáltatót vált, azonban picit kilógva a sorból nem a saját önkormányzati társaságra bízzák a tömegközlekedést, hanem egy osztrák többségi tulajdonú cég, a Blaguss Agora Hungary fogja ellátni ezt a feladatot 2022. január 1-jétől kezdődően (legalább) tíz évig. Összesen 33 jármű: 25 szóló és 5 csuklós Mercedes Citaro, valamint 3 Mercedes Sprinter/Marcus kisbusz áll forgalomba napokon belül, így Veszprém mellett Szombathelynek lesz a legfiatalabb és a legkorszerűbb buszparkja az országban. Ennek következtében a Volánbusz (korábban: ÉNYKK, még korábban: Vasi Volán) flottája elbúcsúzik a héten a várostól, nézzük meg konkrétan, hogy milyen buszokról is van szó!
A klasszikus 200-as család több évtizeden keresztül meghatározó típusa volt Szombathelynek is, az utóbbi években viszont jelentősen megfogyatkozott a számuk: 260-as egyáltalán nem maradt, a szólókat az 1 méterrel hosszabb 263-asok képviselik, állomány szerint 5 darab. 1999-es gyártású, eredetileg orosz exportra szánt gépek Euro I-es D10-es motorral és kézi váltóval.
Csuklósból még kevesebb van; mindössze kettő 280-as maradt így a végére, ráadásul ezek sem echte szombathelyiek, hanem Veszprémből megörökölt példányok. Érdekesség, hogy eredetileg ezek is orosz piacra készültek, szintén 1999-ben állították őket forgalomba, és a hajtásláncuk is megegyezik a 263-asokéval.
Régebben 415-ösök és 435-ösök is közlekedtek a városban, de ezektől már korábban megvált a cég, nem élhették meg a szolgáltatóváltást.
A fiatalabb olvasók közül talán sokan nem is tudják, hogy a Vasi Volán régebben 200-as Ikarusok felújításával és kvázi újragyártásával is foglalkozott; komplett karosszériák is készültek itt sok más Volán részére is. Az így nyert tapasztalatot felhasználva 2006-ban egy vadonatúj, alacsonypadlós csuklós gördült ki a cég csarnokából: természetesen ők „csak” a kivitelezést végezték, a tervezés és az értékesítés az Auto Rad Controlle Kft feladata volt – innen az ARC márkanév.
Az ötajtós, B tengelyig alacsonypadlós prototípust még két másik ugyanilyen követte, ezek végül helyben álltak forgalomba. Sajnos az FLN-598 (eredetileg: KJV-110) rendszámú protó idén leégett, így csak két ilyen különlegesség maradt.
2007-re elkészült a szóló változat is, ami a V134-es típusszámot kapta (az ARC-nél ez a busz hosszára utalt: 134=13,4 méter, 187=18,7 méter, a V a városi, az E az elővárosi kivitelt jelentette), ebből még ebben az évben kettőt, majd 2008-ban további hármat gyártottak maguknak. A csuklóson szerzett tapasztalatokat, visszajelzéseket megszívlelték, ennek köszönhetően a homlok- és a hátfal is megújult, jóval esztétikusabbá vált. Teljes hosszban alacsonypadlós lett a busz, nincs lépcső a hátsó ajtónál se, nincs dupla középső ajtó, a csuklósban alkalmazott Euro III-as MAN motort pedig Euro IV-es Cummins váltotta.
V134 csak Egerben közlekedik még, de érdemes tudni, hogy ez volt az őse a később Budapesten viszonylag nagy darabszámban megjelent Ikarus V127 / Modulo M108D típusnak.
A harmadik magyar márka Szombathelyen a Credo (volt): 2009 és 2011 között évente hetet-hetet vásároltak a BN12 típusból, összesen tehát huszonegy alacsony belépésű, háromajtós „kiskerekű” volt a flottában.
A 2002-es, török gyártású A75-ös (SL283) típusból így a végére csupán egy maradt, a másik kettő már korábban Körmendre került. Volt két Veszprémből örökölt 1993-as gyártású NG272 alacsonypadlós csuklós is, de ezek sem élték meg a szolgáltatóváltást.
A normál buszok mellett két kisebb is közlekedett Szombathelyen, mindkettő Mercedes alvázas: a KUE-651 egy 2001-es gyártású Ernst Temstar City, ami korábban a Bakony Volánnál közlekedett, a másik pedig egy 2004-es Sprinter, ami a Bakony és a Kisalföld Volánoknál is megfordult azelőtt.
A flotta legfiatalabb tagjai azok a csuklós Conectók voltak, amik tavaly, már az országossá egyesült Volánbusz által lettek beszerezve. Akkor összesen kilencvenet vásárolt a cég ebből a típusból, amik Budapesten, Székesfehérváron, Győrben, Zalaegerszegen és Gyulán álltak forgalomba – Szombathely hetet kapott.
A Volánbuszos záró állomány közel ötven buszból tevődött össze, ezzel szemben a Blaguss csak harminchármat hoz és jóval kevesebb lesz a csuklós is. Információink szerint azonban a szerződéses Aptív járatok továbbra is maradnak a Volánbusz üzemeltetésében, illetve a Blaguss hatékonyabb eszközkihasználást ígér – jövőre kiderül, hogy a férőhely-kapacitás csökkentés hogyan hat a zsúfoltságra.
A buszok közül az Ikarusok a valószínűleg bontásra vagy eladásra kerülnek, a Credók Tatán, Komlón és Békéscsabán köthetnek ki, a csuklós ARC-k új otthona talán Ajka lehet, a szóló ARC-knél pedig Eger lenne logikus. A mindössze egy éves Conecto G-k a flotta legértékesebb tagjai; a hírek szerint ezek a szigethalmi telephelyre kerülnek majd, ahol vonatpótló feladatot szánnak nekik.
Nyitóképünkön: a Volánbusz megy, a Blaguss jön (fotó: Garamvölgyi Gergő)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!