Remek ötlet felbobózni Nagykarácsonyba!

Vörös Attila   ·   2020.04.10. 18:00
bobook88

A GYSEV-től bérelt két Bobóval vitték kedden a szokásos Komló–Paks kővonatot Szakály-Hőgyésztől Paksra (Komlótól Szakályig csak az egyik gép ért rá). Impozáns fotótéma, a Bobót szinte minden vasútbarát szereti, mégiscsak a hazai mozdonygyártás legsikerültebb darabjai voltak.

A Bobók remotorizációs programjában a GYSEV volt a 90-es években az úttörő, elsőként a 306-os mozdonyt újították fel Sopronban, de 1994 és 2000 között mind a tizennégy M44-esük átépült. Az új motor egy 440kW névleges teljesítményű Deutz erőforrás lett. A soproniak mintájára végezte el a MÁV is a Bobó-remot programot, Szolnokon negyven piros gép lényegült át modernebb tolatómozdonnyá. A programmal tizenöt évet terveztek nyerni a sorozatnak, ezt már bőven kitöltötték a gépek és egyelőre nincs napirenden a leváltásuk sem.

A nagykarácsonyi dombtető utáni megkönnyebbülés pillanatai. A képre kattintva galéria nyílik Vörös Attila fotóiból!

A húszkocsis kővonat 1600 tonna tömegű, egy Bobóval a 43-as és 42-es vonalon maximum 900 tonnát lehet (papíron) elhúzni a mértékadó emelkedők miatt. A 43-ason ez Rétszilas és Mezőfalva között 7 ezrelék, a paksi oldalban pedig Dunaföldvár és Bölcske közt 8,5. Előbbi helyen a dupla bobós kővonat sebessége 11 kilométer per órára csökkent, Bölcskénél pedig az elképesztő 5 kilométeres sebességre is bezuhant a menet! De nemcsak a maximális meredeksége számít a vonalszakasznak. Alap és Nagykarácsony között csaknem tíz kilométeren folyamatosan emelkedik a nyílegyenes vonalvezetés, nagyjából ötven métert, ami átlag 5 ezreléknek felel meg. Ebben van a 7 ezrelékes rész is, és persze laposabb szakasz is. A nagykarácsonyi emelkedő sok gépet megizzasztott már, főztek már meg Szergejt is. A Floyd Melákja, dupla Szergej illetve a Ludmillák egész jól szokták venni a kihívást. Dunaföldvár alatt pedig az ívekben szoktak megszorulni a nagyobb szerelvények, láttunk már ott elakadni ludmillás menetet is... A két Bobó ehhez képest elég bátor próbálkozás volt.

Szerencsére a gépeket lehet az Emigen követni, ahol a mozdonyok MFB szerinti sebességét is mutatják. Erről mutatunk képernyőmentéseket bizonyítékként.

Cammogás a kővonattal (forrás: Emig)

A kínszenvedés eredményeképp az egyelőre utolsó paksi kővonatot már nem a Bobókra bízták, a bérelt gépek könnyebb feladatot kaptak, csütörtökön pedig már haza is kerültek Sopronba.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.