Repül az XLR!
A legnagyobb hatótávolságú keskenytörzsű 2024-ben léphet szolgálatba.
Sikeresen teljesítette első repülését az Airbus első olyan repülőgépe, amely a keskenytörzsű repülőgépek közé tartozik, de hosszú távú járatok teljesítésére fejlesztették ki. Az A321XLR (Extra Long Range) típusú, MNS 11000 szériaszámon nyilvántartott repülőgép Hamburg-Finkenwerderről szállt fel 11 órakor, a tesztrepülés 4 óra 30 percig tartott. A repülőgép fedélzetén Thierry Diez és Gabriel Diaz de Villegas Giron berepülő pilóták, valamint Frank Hohmeister, Philippe Pupin és Mehdi Zeddoun fedélzeti mérnökök teljesítettek szolgálatot.
A berepülés ideje alatt a személyzet a repülőgép irányító és biztonsági rendszereit, hajtóműveit tesztelte alacsony és nagy sebesség mellett. Az Airbus A321XLR várhatóan 2024 év elején állhat kereskedelmi forgalomba.
Philippe Mhun, az Airbus alelnöke azt mondta: „Ez egy fontos mérföldkő az Airbus A320 család és az ügyfelek életében. Az A321XLR-rel és Airspace kabinelrendezésével a légitársaságok képesek lesznek egy szélestörzsű gép kényelmét biztosítani egy keskenytörzsű repülővel. Emellett a típus verhetetlen hatékonyságával és alacsony környezeti terhelésével új útvonalak megnyitását is lehetővé teszi”.
Az A321XLR a következő forradalmi lépés az A320neo család életében, a típussal a gyártó az ügyfelek nagyobb hatótávolságra és terhelhetőségére vonatkozó igényeit szolgálja ki. Emellett a légitársaságok számára még több értéket teremt azzal, hogy hatékony működésével hosszabb légi járatok üzemelését, indítását is lehetővé teszi.
Az új típus páratlan hatótávolságot biztosít a keskenytörzsű gépek között: akár 4700 tengeri mérföldet (8700 kilométert) is képes repülni, egy székre vetített üzemanyag-fogyasztása harminc százalékkal kedvezőbb az előző generációs repülőgépekhez képest, emellett nitrogén-oxid- és zajkibocsátása is alacsonyabb.
Idén május végéig az A320neo családba tartozó repülőgépekből 130 ügyfél több mint nyolcezer példányt rendelt meg a világ minden tájáról, az A321XLR-ből több mint húsz légitársaság több mint ötszáz vételéről állapodott meg, a megrendelők között van a Wizz Air is emlékeztet a gyártó közleménye.
Májusban adtunk hírt arról, hogy a gép megkapta a festését és lassan készen áll az első repülésére, de ugyanakkor erősítették meg a gyártó negyedévi jelentésében, hogy a korábbi tervekhez képest "légialkalmassági követelmények" okán ismét el kellett halasztani a forgalomba állítás időpontját, Annak a méretes póttartálynak az áttervezését írta elő az EASA, az európai hatóság, amely egyébként a gép rendkívüli hatótávolságát garantálja: az eredeti extra szigetelés nem elég, Át kell tervezni azokat a szerkezeti elemeket, amelyek egyben a törzstartály részei, ezeket az alkatrészeket meg kell erősíteni, hosszabbítani, és kompozit helyett fémből kell elkészíteni.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!