Retro Bézé karácsonyra

iho/vasút   ·   2012.12.12. 13:15
00

A Bzmot sorozatú motorkocsik, azaz a „Bézék” a mai napig meghatározó járművek a magyar mellékvonalakon. A csehszlovák Studénka Vagonka a hetvenes évek végén dobta piacra kis tengelyterhelésű, könnyű motorkocsiját, amelyből a MÁV és a GYSEV is vásárolt, az ABmot motorkocsikat leváltandó.

Az első két motorkocsi 1977 decemberében érkezett meg, a járműveket a pécsi vontatási főnökség vehette állományba. Bár a többi járművet csak 1979 és 1986 között szállította a gyártó, a sorozat így is idén decemberben ünnepli harmincötödik születésnapját. E jeles alkalomból a jelenleg balassagyarmati 343-as motorkocsit a szolnoki járműjavítóban az eredeti színterv szerinti fényezéssel látták el. A jármű várhatóan december közepe táján állhat ismét forgalomba a nógrádi vaspályákon.

Készül a régi-új arculat Szolnokon

A kezdeményezés üdvözlendő, hiszen a múlt emlékeinek megőrzése, a hagyományok ápolása fontos és tiszteletre méltó dolog. Azt az apróságot azonban el kell árulni a tisztelt olvasónak, hogy egy szépséghibája van a történetnek: a 343-as Bzmot sosem viselte ezt a festést új korában. A jelenlegi Bzmot 343 ugyanis gyári új járműként Bzx 743-as számon, mint mellékkocsi érkezett hazánkba. Néhány kísérlet után 1996–97-ben huszonnyolc mellékkocsit építettek át motorkocsivá Szombathelyen és Szolnokon, ezek a járművek tartoznak ma a 300-as pályaszámcsoportba. Az átépítés a gépészeti berendezések mellett az utasteret is érintette: a korábbi 3+2-es üléselrendezés 2+2-esre módosult, az ülések fejtámlákat is kaptak.

Azt persze már meg sem említjük, hogy a jármű az új pályaszámozási rendszernek (és a tulajdonosváltásnak) köszönhetően külsőre sem fog igazán úgy kinézni, mint gyártáskori állapotában. Az eredeti Bzmot 001 ma 231-es számon koptatja a síneket, talán szerencsésebb lett volna e járműre osztani eme megtisztelő nosztalgiaszerepet.

Forrás: hobbivasut

Kapcsolódó hírek