RQ-170 iráni változatban

Trautmann Balázs   ·   2014.05.14. 19:00
iranrq170_0

Az alapot adó amerikai repülőgépet még 2011. december negyedikén szállították le Északnyugat-Iránban, Kasmár városa mellett. A hivatalos iráni bejelentés szerint az iráni haderő elektronikai hadviselési egysége „fogta el” a gépet, majd sikerült az RQ-170-es fedélzeti rendszerei felett átvenni az irányítást. Így sikerült a géppel épségben leszállni. A gép igen jó állapotban ért földet és hamarosan feltűnt az iráni TV-k képernyőjén is, mint hadizsákmány. Az első amerikai híradások tagadták a gép elvesztését, majd a sajtóbemutató után annyit közöltek, hogy elveszítették az irányítást a Nyugat-Afganisztán légterében repülő RQ-170-essel. A szerintük a leszállásnál három darabra tört gépet 2011. december 12-én hivatalos úton visszakérték Irántól, de a perzsa állam természetesen megtagadta ezt.

Félelmetesnek néz ki, de...

Az Egyesült Államokkal 1979. óta ellenséges viszonyban lévő állam katonai vezetése már akkor világossá tette, hogy az elfogott, nehezen felderíthető repülőgép saját gyártású másolatát majd hadrendbe kívánják állítani.

...közelebbről inkább tűnik makettnek, mint igazinak

Az RQ-170-es szétszedésével és „visszafejtésével” előállított iráni változatot május 11-én reggel mutatták be nyilvánosan is Teheránban, a vallási, politikai és katonai vezetés képviselői jelenlétében. Az ünnepségen jelen volt Irán legfőbb vallási vezetője, Ali Khamenei ajatollah és az iráni Iszlám Forradalmi Gárda parancsnoka, Mohammad Ali Jafari tábornok is.

A földre kényszerített amerikai gépet a Gárda mérnökei vezetésével szedték darabjaira
majd másolták le. Ennek sikereiről a helyi sajtóban már 2013 decemberében beszámoltak, igaz, akkor még csak a drón rendszerei többségének megfejtéséről és sikeres másolásáról volt szó.

Megszemlélték

A statikus bemutató után egyelőre kevés dolgot lehet biztonsággal állítani. A valóban az eredeti RQ-170-esre hasonlító sárkánykialakítású gépről például nem tudni, milyen hajtóművel rendelkezik, alkalmas-e repülésre. Kérdéses még a fedélzeti rendszerek milyensége, s persze a gép lelkének számító felderítőrendszerek megléte és működése is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Repülőgépgyártás

Drága számla a Boeingnál

iho/repülés   ·   2019.07.19. 15:00

Az amerikai repülőgép-gyártó óriás csütörtöki bejelentése szerint eddig legkevesebb 7 milliárd 300 millió dollárba került a 737MAX-család körül kialakult helyzet, a típus letiltása és az a gépátvételek leállása. A részvényesek természetesen ennek kevéssé örülnek, pedig ez még nem is a végleges összeg...