Ryanair–Lauda-üzlet: háború a Lufthansa ellen

iho   ·   2018.03.21. 08:45
cim
A nagy európai légiközlekedési átrendeződés érdekes momentumaként tárgyalja a repülősajtó az első hallásra meglepő hírt: a Ryanair, Európa legnagyobb low-cost cége 24,9 százalékos részesedést vásárol a bécsi székhelyű Laudamotion cégből, vagyis abból a légitársaságból, amely korábban NIKI néven, a megbukott AirBerlin csoport (sokak szerint legértékesebb) része volt, és amit a felszámolók végül más, ugyancsak komoly jelentkezőkkel szemben az egykori alapító Niki Laudának ítéltek megvásárolni.

A mostani bejelentés szerint a Ryanair a részesedését a cégben, „amilyen hamar csak lehetséges”, 75 százalékra emeli. Ezen kívül a Laudamotion indulását 50 millió eurónyi befektetéssel segíti, amivel megkönnyíti az első évet. Lauda korábban 15 géppel számolt, az új partner ehhez plusz hat gépet ad bérbe személyzetestül (wet-lease) a nyári főszezon forgalmához, három éven belül a Laudamotion flottájának gépszámát 30-ra emeli.

A Laudamotion és tulajdonosa

Ami a flotta összetételét illeti, a Lauda-féle cég kizárólag keskenytörzsű Airbusok, a Ryanair pedig kizárólag keskenytörzsű Boeingok üzemeltetője. Egyes feltételezések szerint az akvizíció része annak a taktikának, amivel a Ryanair főnöke, O’Leary jobb tárgyalási pozíciókat próbál kicsikarni a maga társasága számára a Boeinggal szemben a gépbeszerzésekhez, mondván, az európai gyártó utasszállítóinak vásárlásában is érdekelt.

De nem ez lehet a fő mozgatója az üzletnek. A történet eredete az AirBerlin csődje, amely a Lufthansa, illetve az easyJet számára vált különösen kifizetődővé, a Lufthansa-csoport diszkont vállalata, az Eurowings nem kevesebb, mint 77 ex-AirBerlin Airbus-szal bővíthette a gépparkját, és természetesen nagyon sokat számít az átvett hálózat-rész is. Ennek a

folyamatnak lett volna a Lufthansa/Eurowings számára a következő logikus lépése a NIKI felvásárlása, és ezzel a csoport megvetette volna a lábát a most kibontakozóban lévő bécsi low-cost piacon is.

A fő konkurens a Lufthansa diszkont-cége, az Eurowings

Ugyancsak bejelentkezett a NIKI megvételére az IAG-csoport is amelynek része a British, az Aer Lingus, de ami ebben az ügyletben legfontosabb lett volna, a csoporthpz tartozó jelentős diszkont-cég, a Vueling, amely nyilván nem véletlenül jelentette be azokban a napokban szándékát bécsi bázisnyitásra. De mindkét domináns európai csoport számítását keresztül húzta a NIKI visszatérése a régi-új tulajdonoshoz, aki most a Ryanair-üzlettel végleg leblokkolta a Lufthansa/Eurowings további erősödését Schwechaton, azzal együtt, hogy az Austrian is a Lufthansa-csoport tagja.

A Ryanair és a Lufthansa már az AirBerlin felosztásakor és részeinek eladásakor is keményen szembekerült egymással, hiszen a Ryanair éppúgy bejelentkezett a csődbe ment társaság nagy részének megvásárlására, de akkor nem járt sikerrel. A Laudamotion tehát egyfajta visszavágás is a tavalyi kudarcért, másrészt a Reuters szerint esély arra, hogy a Ryanair-csoport visszavegye a Lufthansa-csoporttól az európai elsőséget a szállított utasok száma szerint.

A hírügynökség által megszólaltatott szakértő is azt emeli ki, hogy a Lufthansa hátsó udvarának számító Bécs a Ryanair, illetve az általa támogatott Laudamotion terjeszkedésének terepe lesz, mint ahogy az írek Németországon belül is már igen erős konkurenciává növik ki magukat például azzal, hogy (más diszkont cégekkel együtt, mint például a Wizz) idén már a korábban csakis a hagyományos társaságok uralta frankfurti főreptéren is megjelenhetnek. De maga a Laudamotion, a Niki utódjaként, szintén jó pozíciókat birtokol, már most is, néhány fontos németországi város üdülőhelyekre irányuló forgalmában.

A fő hadszíntér, eddig leginkább hagyományos társaságok repülőtere, Schwechat

Vagyis az első hallásra meglepő hír nem is annyira meglepő, ha azt az egyértelmű törekvést látjuk benne, hogy a lépéssel az ír és az osztrák partner ellensúlyozni kívánja a Lufthansa-csoport erősödését.

Mind O’Leary, mind Lauda a verseny fontosságát hangsúlyozta, a volt Forma–1-es világbajnok külön kiemelte annak fontosságát, hogy felszámolják a monopóliumokat Európában. Más kérdés, hogy a Ryanair bizonyos akvizíciós próbálkozásait korábban az európai hatóság épp a monopolhelyzet kialakulásának veszélye miatt vétózta meg. A mostani negyed rész megvásárlását egyébként nyilván nem fogja megvétózni senki és semmi, de a tulajdonrész 75 százalékra emelésekor lehet, hogy az Uniónak megint eszébe jut a monopóliumok kérdése.

Egy másik érdekesség, ami fel-felbukkan az értékelésekben, annak óvatos felvetése, hogy vajon O’Leary tényleg meg akarja-e tartani a Laudamotiont önállóan működő vállalkozásként? A Ryanair utoljára a Buzz nevű társaságot vette meg, majd egy év elteltével bezárta és beolvasztotta magába.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.