Seremetyevo/Puskin: most már tényleg három pályán
A harmadik már több, mint egy éve kész, de mostanra felújították az egyes pályát is: irány a 110 milliós forgalom.
Visszafogott, a járványnak megfelelő ünnepség keretében adták át a moszkvai nagyreptér 1-es pályáját, amelynek rekonstrukcióját mindössze tíz hónap alatt végezték el Seremetyevón. Mondhatni ez már hagyomány: amint 1959-ben az első járat, úgy a mostani pályaavató utasszállító is Szentpétervár (Leningrád) felől érkezett.
A reptér 2019-ben ünnepelte a katonai és protokollgépek utáni első menetrend szerinti járat leszállásának hatvanadik évfordulóját. 1977-ben adták át a második betont, igaz, csak később építették ki a nemzetközi forgalomhoz szükséges fénytechnikát, rádiónavigációs berendezéseket.
A kilencvenes években is történtek pályafelújítások, igaz, azon az alapvető problémán nem lehetett segíteni, hogy a két párhuzamos futópálya egymástól csak 280 méterre fekszik, ami annyit jelent, hogy a nemzetközi előírások szerint olyan értelemben nem lehet kétpályás forgalmat bonyolítani rajtuk, hogy egymástól függetlenül működjenek, vagyis az egyiken a le- vagy felszállással elméletileg ki kell várni, amíg a másikon nincs mozgás.
Ezen a problémán segített, és persze a megugró utazási igények kiszolgálására volt szükséges megépíteni a harmadik pályát, az eredeti kettőtől észak-nyugat felé eltolva, kicsit olyasformán, ahogy Frankfurt új pályáját kialakították, vagy ahogy a most véglegesnek tűnő tervek szerint Heathrow harmadik betonja épül majd. Ezzel Seremetyevo lett Ororszország első hárompályás reptere.
Az igazi hárompályás üzem azonban csak most kezdődhet, amint a 3-as átadása után az 1. pályát sikeresen felújították és átadták a forgalomnak. Kialakítottak két gyorslegurulót, ezek a pályához hegyesszögben csatlakozó szakaszok lehetővé teszik a szükséges gyors pályaelhagyást. A pálya teljes hossza 3552 méter, a teherviselő felület szélessége hatvan méter, a beton alkalmas a mai legnagyobb utas- és teherszállítók fogadására és indítására is.
A reptér ebben a kialakításban alkalmas óránként 90–110 fel- és leszállásra, a szimulációk szerint ezt egészen 135-ig lehet növelni, a rossz meteorológiai körülmények között a IIIA szintű rádiónavigációs felszereltség és fénytechnika javítja a kapacitást.
A beruházás értéke 114 millió dollár, egyébként az új pályával, terminállal együtt Seremetyevóra az utóbbi négy évben két és fél milliárd dollárt költöttek. A Puskin névre átkeresztelt légikikötő nem egyszerűen a Moszkva és Oroszország, illetve a nemzetközi desztinációk kapcsolatának centruma, hanem az orosz szándékok szerint az egyik legfontosabb átszállóközpont lenne az Európa és Ázsia közötti légiforgalomnak, mint ahogy a kontinens és Kína között valóban itt történik a legtöbb átszállás.
Ha valóban eléri majd az utasszám az évi 110 milliót, az Európa legnagyobb forgalmú repülőterei közé emeli Seremetyevót, amely egyébként már most is előkelő helyezéseket foglal el a listákon:
- 2019-ben, amit ugye mostanság az utolsó „békeévként” emlegetünk, a tizedik volt 49 millió 500 ezer utassal,
- a 2020-as teljes összesítés még nem készült el, de október végén már a nyolcadikra jutott fel, igaz, csak 15 millióval,
- a legutóbbi repülőtéri közlemény szerint a tavalyi év első 11 hónapjában Seremetyevo/Puskin 18 millió 500 ezer utast fogadott és indított.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!