Sikeresen lezárult a kínai utasszállító tesztelése
Most már csak a hatósági jóváhagyás van hátra, főképp a papírmunka. Az első példányokat a China Eastern feltehetően 2023-ban állítja szolgálatba.
Kézzelfogható közelségbe került az A320-as és B-737-es gépcsaládok kihívójának számító kínai saját konstrukció forgalomba állítása. A legutóbbi hírek kicsit szkeptikusak voltak: amikor májusban az első szériapéldány először a levegőbe emelkedett, sok Kínán kívüli aviatikai fórum emlékeztetett arra, hogy az akkor hátralévő 240 repülést nehéz lesz úgy végrehajtani, hogy jövőre megtörténjen a forgalomba állítás.
Azonban a jelek szerint a kínaiak keményen gyorsítottak, a Comac közleménye egyébként külön kiemeli Hszi Csin-ping köztársasági elnök és pártfőtitkár szerepét a sikerben. Amely rendkívül hosszú folyamat végét jelenti.
Az első prototípus először 2017 májusában szállt fel, de rögtön utána igen hosszú szünet következett a tesztidőszakban, mert meglehetősen komoly problémákra bukkantak a mérnökök, komoly szerkezeti hibákra egyrészt a hajtóművek felfüggesztésénél, másrészt a farokrésznél. Ez eleve lelassította a programot, majd következett a Covid, amelynek korlátozásait a kínai hatóságok nagyon komolyan vették, ennek következtében a különféle reptereken lévő gépek nem tudták végrehajtani a maguk repülését.
Idén májusban az első szériagép elkészültével azonban már nem kevesebb, mint hat példánnyal folytathatták rohamtempóban a teszteket. Talán ezzel is összefügg, hogy a kínaiak ezalkalommal nem küldtek sem gépet, sem komoly kiállítást Farnborough-ba. Viszont szokatlanul érdekes videókat tettek közzé egy ismeretlen repülőtéren felsorakozó hat gépről.
Mint ismert, a saját tervezésű kínai keskenytörzsű, amelynek sok fontos rendszere, köztük a hajtóművek is nyugati gyártmányúak (CFM Leap 1C), 158-tól sűrű székezéssel 192 utas szállítására alkalmas, négyezer kilométernél valamivel nagyobb hatótávolsággal, de tervezik a 5500 kilométeres verziót is.
Az első vevő a China Eastern Airlines, amely 15 milliárd jüan, vagyis 2 milliárd 210 ezer dollár értékben vásárol Comac-gépeket, huszonnyolc C919-est és tíz ARJ21-est, az új típus példányonkénti ára 99 millió dollár. Az új típus teljes rendelési listája 815 gépből áll, ebből 307 opció, a vásárlók többsége kínai lízingcég, bank és légitársaság.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!