Sínen az óriásrendelés, 250 Airbust vesz az IndiGo

iho   ·   2015.08.18. 11:15
cim2

A vásárlási szándékról már tavaly is hírt adtunk, mostanra tehát sikerült tisztázni az apró részeteket (például feltehetően az árat...), India nemzeti ünnepén pedig aláírták a szerződést is, kétszázötven A320neo megvásárlására. Az Airbus kommünikéje szerint az indiai diszkont légitársaság 2005-ben indított rögtön száz gép rendelésével, az utolsókat ebből a csomagból 2011-ben szállították le. Ebből aztán öszesen kétszáznyolcvan gépes rendelés lett, miközben a Flightglobal adatbázisában eddig száznyolcvan lekötött neo szerepelt, a tényleges flottában kilencvenhat most gyártásban lévő 320-as dolgozik.

Most mindenesetre a teljes 320-as rendelési mennyiség ötszázharminc példányra rúg, ami felthetetően a jövőre nézve valószínűsíti az IndiGo pozícióját India legnagyobb légitársaságaként. A belföldi légiforgalomban a cég részesedése már most harmincnyolc százalék, azonban a legnagyobb konkurencia, a Jet Airways már százon fölüli flottával és nagyobb bevételekkel büszkélkedhetik, viszont korántsem annyira hatalmas a rendelési listája.

Ilyen lesz a társaság 320neo-ja

Az európai gyártó ezzel az üzletkötéssel már négyezer fölé emelte a 320-as újrahajtóművezett változata rendelésállományát, ami az Airbus elsőbbségét erősíti meg a Boeinggal szemben a keskenytörzsű piacon. Ugyanakkor az Airbus közleménye hangsúlyozza: a cég életében ez a legnagyobb egyszeri üzlet, ami a gépek számát illeti.

Ebből az is következik, hogy az üzlet értéke viszont nem rekord, ez az adat a közleményből hiányzik, ami megintcsak nem meglepő. Rendszerint a kialkudott ár üzleti titok, még Indiában is ritkán kerül nyilvánosságra, melyik társaság mennyiért kap gépet melyik gyártótól. (Ez alól csak az kivétel, ha az indiaiak valamilyen késedelem vagy más probléma kapcsán plusz pénzt vagy engedményt akarnak kicsikarni, ez legutóbb az Air India 787-esei kapcsán történt meg, amikor kormányszinten adták közre nemcsak a kompenzációs követelés összegét, hanem a gépenkénti árat is.)

És ilyen a most forgalomban lévő 320-asai egyike

Amiből akkor az következett, hogy a Boeing komoly engedményt adott a hivatalos listaárból, és nem kétséges, az Airbusszal szemben az IndiGo számára is volt erre lehetőség, hiszen mennél nagyobb darabszámban vesznek egy repülőgépet, annál nagyobb leárazást lehet kiszorítani a gyártóból.

Ugyancsak nem szerepel a közleményben a leszállítás határideje: az Airbus számára feltehetően a legkomolyabb kihívások egyike most épp az, hogy noha már most három helyszínen zajlik a gyártás, és jövőre beindul a negyedik az Egyesült Államokban, a gigantikus rendelésállományhoz képest még mindig szűkös a kapacitás.

Végül továbbra sem tudni semmi biztosat az indiai óriástársaság szándékairól az ügyben, beszerez-e szélestörzsű, nagy vagy szupernagy hatótávolságú gépeket. Ez ugyanis radikális kihívást jelentene most már nemcsak a nemzeti légitársaság, hanem az Öböl-államok nagyjainak is, amelyek a maguk nagykapacitású gépeivel erősen jelen vannak az indiai utazási piacon, illetve komoly piaci részesedésük van az Európa és India közötti forgalomban is, dubaji vagy dohai átszállással.

Az üzleti siker egyik titka a homogén flotta

Ami az indiai piacot illeti, ez ügyben érdekes módon nem az Airbus, hanem az amerikai vetélytárs hozott nyilvánosságra érdekes előrejelzést. Eszerint az óriásország a következő húsz évben 1740 új utasszállítót állít forgalomba 240 milliárd dollár értékben. A régió piacát felügyelő alelnök szerint az indiai piac rendkívül éles versenyhelyzetet támaszt, elsősorban az egyfolyosós gépek és elsősorban a diszkont társaságok szférájában.

Egyes megfigyelők szerint mindkét nagy repülőgépgyártó azért is kezd erősen fókuszálni Indiára, mert a legnagyobb piac, Kína, az elmúlt hetekben a bizonytalanság jeleit mutatta. Eléggé erős a félelem a globális gazdasági szereplők körében, hogy ha a kínai belső folyamatok, amelyekről egyebek mellett a jüan újabb leértékelése árulkodik, tovább folytatódnak, a pekingi vezetés központi direktívái sem segítenek és a külföldi nagy pénzintézetek bizalma is elfogy, akkor radikálisan csökken a GDP, ugyancsak kevesebb lesz a gazdaság élénkítésére és a beruházásokra fordítható pénz, és ez meglátszik a repülőgép-megrendeléseken is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek