Spaceshiptwo: ismét versenyben az űrturizmusért!
Tizenhat hónappal a tesztrepülés katasztrófája után elkészült a Virgin Galactic új űrrepülőgépe, a SpaceShipTwo második példánya, amellyel a cég újrakezdheti majd a próbákat és – egyelőre konkrét időpont ezügyben nem hangzott el – elsőként vihet majd két pilótát és hat, nem űrhajós űrturistát, ha percekre is, de 100 kilométernél nagyobb magasságba, ami már valóban az űr, és ahol a Föld látványa mellett az utasok megízlelhetik a súlytalanság állapotát is.
Mint arról akkor többször beszámoltunk, a jármű előző példányát 2014. október 31-én érte baleset, ami a gép lezuhanását és az egyik berepülőpilóta halálát okozta. Eleinte azt hitték, a rakétahajtómű robbant fel, később kiderült, a gép úgynevezett feathering-rendszere aktiválódott rosszkor, a repülés egészen más szakaszában, mint amikor kellett volna.
A gépet egy négyhajtóműves hordozó, a WhiteKnightTwo viszi, ikertörzsei között a szárnyközépre függesztve, tizenöt és fél kilométer magasba, ahol a SpacesShipTwo leválik róla, és beindítja a saját rakétahajtóművét, ennek révén emelkedik fel ballisztikus pályán az űr határán túlra. A feathering-rendszer a visszatéréskor kell, hogy működjön, vagyis a gép két faroktartója a rászerelt vezérsíkokkal felemelkedik, és egyfajta fékező, stabilizáló és kormányzó szerkezetként teszi lehetővé a gép irányítását, körülbelül 22 kilométer magasságig, amikoris a farokrész visszazár, és a gép innen siklásban és hagyományos kormányzással csökkenti a magasságát, majd száll le az űrrepülőtér pályájára.
A katasztrófát az okozta, hogy a gép egyik, a balesetben elhunyt pilótája, máig kiderítetlen okból, a rendszert nem a visszatéréskor, nagy magasságban, ritka légkörben, hanem az emelkedés első szakaszában, a rakétahajtómű indítása után kilenc másodperccel, jelzés vagy figyelmeztetés nélkül kapcsolta unlock-állásba. Vagyis megszüntette a blokkolását, emiatt a farokrész kimozdulhatott a zárt helyzetéből, viszont így a sűrűbb légkörben és a növekvő sebesség mellett a gép szerkezete nem bírta a túlterhelést és eltört. A gép konstruktőre, Burt Rutan, és cége, a Scaled Composites kénytelen volt elismerni, hogy ilyen típusú pilótahibára nem voltak felkészülve, ez ellen nem terveztek védelmet.
Amint azt a Virgin Galactic is fontosnak tartotta kimondani: a második SpcaeShipTwo építésekor figyelembe vették az első gép által lerepült 55 teszt tapasztalatait éppúgy, mint magának a katasztrófának a tanulságait. A most bemutatott új gépen az előzőhöz képest az egyik legfontosabb változás természetesen az ilyen típusú baleset elleni védelem volt, mind komputeres-szoftveres, mind mechanikai oldalról.
Az elpusztult VSS Enterprise helyére lépő VSS Unity rakétarepülő amúgy külső kialakításában nem különbözik az elődjétől, viszont megerősítették az automata rendszereit, megváltoztatták a hajtómű üzemanyagát, miközben sikerült csökkenteni a hajtómű működését kísérő túl nagy vibrációt.
A roll-out ünnepségen a Mojave űrrepülőtér hangárjában a gép Stephen Hawking professzortól kapta a Unity nevet, a világhírű tudós kifejtette: az űrhajózás az a tevékenység, ami ma is egyesíteni képes nemzeteket, országokat. A Virgin Galactic alapítója, Sir Richard Branson egyedül neki ajánlott fel ingyenjegyet az első repülések egyikére: a professzor jelezte, reményei szerint a gép üzembe állítása egy új űrkorszak kezdete lesz, amúgy a maga részéről állapota ellenére kész a repülésre. A cég adatai szerint egyébként már több mint hétszázan fizettek be a 250 ezer dolláros utazásra.
Amire egyébként persze még bőven várni kell, először is tesztelni kell mindent, ami a gépen új és eltérő, a korábbihoz képest: először a hordozóval együtt száll majd fel és le a gép, aztán következnek az első leválások és a húsz kilométeres magasságból indított önálló siklópróbák, majd az első, bekapcsolt hajtóművel történő repülések, fokozatosan emelve a magasságot egészen az űr határán túlra. További fontos hírek: megkezdődött a harmadik, vagyis az elpusztult példány nélkül számolva a második gép építése, és Branson nem tett le a következő nagy tervéről, az űrszállodáról sem.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!