Spanyol hódítás Új-Zélandon

iho   ·   2013.10.02. 13:15
400px_caf_auckland

Az első háromrészes motorvonatról szeptember 12-én rántotta le a leplet ünnepélyes keretek között Auckland polgármestere a Manukau városának Wiri részében felépített új karbantartóbázisnál. A város első embere a ceremónián kiemelte, a szerelvények érkezése rendkívüli jelentőséggel bír Auckland tömegközlekedésében.

Új-Zéland legnépesebb városa még 2011 októberében rendelt meg ötvenhét szerelvényt a CAF-tól egy 1,6 milliárd új-zélandi dollár (körülbelül 1,3 milliárd USA-dollár) költségű elővárosi vasútfejlesztési és villamosítási program keretében. A spanyol vasúti gyártónak tíz ellenfelet sikerült maga mögé utasítania a tenderen, köztük a fővárosnak, Wellingtonnak motorvonattenderén győztes dél-koreai Hyundai Rotemet is.

A CAF motorvonatai Auckland vasúti közlekedésének újabb korszakát jelentik<br>(fotók: Auckland Transport)

A fejlesztések következtében az eddig egyvágányú, villamosítatlan Papakura–Swanson vasútvonalon két sínpáron és felsővezeték alatt haladhatnak majd a szerelvények, ráadásul Manukau belvárosában új nyomvonalat hoznak létre. Újraindulhat a személyszállítás az úgynevezett Onehunga-vonalon is az állomások renoválása után.

Az első CAF-szerelvény augusztus végén hajózott be az aucklandi kikötőbe. Az első beüzemelést és a futópróbákat Wiriben végezték el. A mozdonyvezetők típusismereti képzése várhatóan októberben megkezdődik.

Az új vonatokkal Auckland elővárosi vasútjának kapacitása lényeges mértékben javul, mivel az új, légkondicionált szerelvények a leváltandó, régi dízel motorvonatokhoz képest negyven százalékkal több, szám szerint 375 férőhelyet kínálnak az utasoknak. A gyors utascserét széles ajtók és nyitott átjárók segítik. Többcélú tereket is elkülönítettek a kerekes székkel élőknek és a babakocsival utazóknak, akiknek a be- és kiszállását automata rámpa is segíti a középső kocsinál.

Az új szerelvények negyven százalékkal több ülőhelyet kínálnak a leváltani kívánt régebbi dízel motorvonatoknál

Az International Railway Journal információi szerint az Új-Zélandon elterjedt 1067 milliméteres, keskeny nyomközű szerelvények 25 kilovolt 50 hertzes váltóáramról tudnak üzemelni. Kocsiszekrényük korrózióálló acélszerkezetből készül. Megfelelő karbantartásukról a wiri telephelynek a szerződés szerint legalább 2026-ig kell gondoskodnia. Folyamatos érkezésükkel a motorvonatok újabb és újabb vonalakon vehetik át a stafétát a régebbi szerelvényektől. Az első CAF-vonatok 2014 elején, az ötvenhetedik szerelvény pedig 2015 végén állhat be a menetrend szerinti forgalomba.

A polgármester tervei között szerepel a City Rail Link elnevezésű projekt, aminek a megvalósítása 2016-ban kezdődhetne meg. A City Rail Link keretében egy 3,5 kilométer hosszú alagútpárt fúrnának ki a város alatt, ami a jelenleg még fejpályaudvarként üzemelő Britomart állomást kötné össze az úgynevezett nyugati vonalnak a belvárosban található Eden Terrace megállójával. A földalatti vasúti szakasztól a belvárosi felszíni utasforgalom zsúfoltságának enyhülését várják. A 2,86 milliárd új-zélandi dollár költségű projekt felét a kormány állná. Auckland első embere elkötelezett a megvalósítás mellett, kihangsúlyozva, hogy az agglomerációval együtt másfél millió lakosú város buszhálózata elérte kapacitásának határait, ami jól látható abból is, hogy a belváros felszíni közlekedésének átlagsebessége az igen alacsony hét kilométer per órára csökkent – számol be a Railway Gazette.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek