Stadler-motorvonatokkal a mennyekbe
Az első vonatot már hivatalosan át is adták a Mariazellerbahn 114 millió eurós korszerűsítési programja során felépített új, laubenbachmühlei karbantartóbázison. A többezres tömeget vonzó, december 16-i ünnepségen az első szerelvény még nevet is kapott: a Sankt Pölten-i püspök és Alsó-Ausztria evangélikus egyházának vezetője a zarándokhelynek számító Mariazell városát hirdetve a „Die Himmelstreppe”, azaz „A mennyek lépcsője” elnevezést adták az új Stadler-vonatnak – számol be a Railway Gazette.
A mariazelli vasutat üzemeltető NÖVOG a vonal modernizálásának részeként még 2010-ben rendelte meg a Stadlertől a vonatokat 65 millió euró értékben. A gyártó közleményében arról ír, hogy az új, háromrészes, villamos szerelvények 116 hagyományos és 11 lehajtható ülőhelyet, valamint százfőnyi állóhelyet kínálnak az utasoknak, sőt további tizenkét hely áll kerékpárok, babakocsik vagy csomagok részére. Minden motorvonat két mellékhelyiséggel rendelkezik, az egyik mozgáskorlátozottak számára is használható az alacsonypadlós kialakításnak köszönhetően. Az utastér végig légkondicionált, a motorvonat részei közötti széles átjárók pedig az utasok tér- és biztonságérzetét növelik. Annak ellenére, hogy a 2650 milliméter széles, aranyszínűre festett szerelvények legfeljebb nyolcvanas tempóval haladhatnak, a két végállomás közötti menetidő hamarosan csökkenhet. Az 1200 kilowatt teljesítményű vonatok belső hossza ötven méter.
A Mariazellerbahnt egyedi módon, 6,5 kilovolt 25 hertzes rendszerrel villamosították, ennek következtében a vonalra szánt járműveket a megfelelő paraméterek alapján volt szükséges megtervezni, valamint azok teszteléseit is a vonalon kell elvégezni. A minél korábbi forgalomba állítás érdekében az első Stadler-motorvonat próbameneteit már rögtön az átadóünnepség után el is kezdték. A többi szerelvény 2013 során érkezik. Az első néhány már a tavasz folyamán forgalomba állhat, a teljes flotta a tervek szerint jövő decembertől közlekedhet. 2014 tavaszán négy szerelvény egészül ki egy-egy 16,6 méter hosszú, első osztályú betétkocsival. A kettő plusz egy üléselrendezésű, 36 férőhelyes, panorámaablakos kocsikkal kibővített vonatok a nyári turistaszezonok idején közlekednek majd.
Alsó-Ausztria tartomány székhelyét, Sankt Pöltent és a Mária-zarándokhelynek számító Mariazell városát összekötő Mariazellerbahn Ausztria leghosszabb keskeny nyomközű vonalának számít. A 85 kilométer hosszú, 760 milliméter nyomközű pálya első szakasza 1898-ban épült meg. 2010-ben az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) Alsó-Ausztria kormányzatának adta át a vonal üzemeltetési jogait, így a Mariazellerbahnért azóta a kormányzati tulajdonú NÖVOG tartozik felelősséggel.
A Mariazellerbahn számos vonatát még azok a százéves, 1909 és 1914 között gyártott, 1099-es sorozatú villanymozdonyok húzzák, amik a villamosításkor kerültek a vonalra – emlékeztet az International Railway Journal. Az elmúlt ötven évben csak annyi változás történt a mariazelli vasút vontatóállományát illetően, hogy az 1960-as években a 2095-ös dízelmozdonyok leváltották a gőzösöket, valamint 1994 óta két, új gyártású, 4090-es sorozatú villamos, és 5090-es dízelmotorvonattal bővült a flotta.
A mariazelli vasút korszerűsítése közel sem csak az új vonatok beszerzését jelenti: húszmillió eurót költöttek a pálya és az infrastruktúra fejlesztésére, 7,5 millió euróból épült át a felsővezeték-hálózat, 4,5 millióból a jelző- és vonatbefolyásoló rendszer, sőt az állomások és a karbantartóbázisra is jutott húszmillió euró. A különleges hangulatú hegyi vasút költséges megújulásától azt remélik, hogy a jelenlegi félmilliós éves utasforgalom akár hétszázezerre is nőhet.