Svájci döntés, svéd győzelem, francia tiltakozás

iho/repülés   ·   2011.12.01. 17:30
cim

A Dassault vezette Rafale International nyilvános közleményben fejezte ki megdöbbenését a svájci döntés miatt, amely szerint a semleges alpesi állam a régóta húzódó beszerzési folyamat lezárásaképp 22 svéd Saab JAS–39NG Gripen vadászbombázó repülőgépet vásárol.

Mint hírül adtuk, az üzlet értéke 3,37 milliárd dollár, a magyarországon is hadrendben álló Gripen a francia Dassault Rafale F3-ast és az EADS Eurofighter Typhoont győzte le.

A győztes Gripen

A franciák szerint a döntés nem áll összhangban Bern korábbi értékelésével a típusokkal kapcsolatban. A Dassault állítása szerint a svájci igényeknek megfelelő Gripen csak papíron létezik, a gép technikai fejlesztésével és gyártásával kapcsolatos kockázatok pedig jelentősen megemelik a svájciaknak az új típus beállításához szükséges pénzügyi erőfeszítéseit – hangzik a franciák közleménye, ami egyébként azért különösen érdekes, mert noha a pontos értékeket nem ismerjük, de az közismert, hogy a szóbajöhető típusok közül a Rafale a legdrágább. Megjegyzendő, hogy a Rafale-hoz is teljesen új üzemeltetési környezetet kellett volna kialakítani, hiszen a Boeing F/A-18 Hornetekhe szükséges eszközök, szerszámok, segédanyagok nem használhatóak a francia vadászbombázóhoz.

Nem teljesen helytálló a „papírrepülőzés” sem. Igaz, a Gripen NG még valóban nem áll sorozatgyártás alatt, de 2007. május 27-e óta repül a Gripen Demo, mely új és erősebb hajtóművet, a szintetikus apertúrájú PS-05/A radarrendszert, a két pilonnal bővült, megnövelt fegyverterhelést teszteli. A Gripen Demo gyakorlatilag a Gripen NG prototípusának tekinthető.

Kétségtelen ugyanakkor, amint azt a Dassault közleménye is hangsúlyozza, hogy ugyanezt a kívánt katonai potenciált a Rafale-k melletti döntés esetén kevesebb géppel is el lehetett volna érni, amit a Dassault szerint a svájciak által végrehajtott próbarepülések is igazoltak. A franciák ugyanakkor kétségbe vonják a hitelességét a svájci döntés hátteréül szolgáló gazdasági számításoknak is.

A vesztes Rafale

A Rafale svájci veresége azért fáj különösen a gyártónak, mert az Emirátusok nemrég hozott hasonló döntése után az egyébként nagyon jó képességű, de más rendszerekkel nem kompatibilis és drága francia gép – illetve a géphez kapcsolódó üzemeltetési és hadviselési rendszer – továbbra is kizárólag a francia légierő és haditengerészet kötelékében működik, és most már valóban nagyon kevés az esélye, hogy külföldről is megvásárolják.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Városi vasút

InnoTrans 2024, második nap

iho/vasút   ·   2024.09.26. 13:00

Tizennegyedik alkalommal is megnyitotta kapuit a Berlin Messén a világ legnagyobb vasúti szakkiállítása és -vására. Škoda-újdonságok, kínai közúti villamos, Stadler-innovációk – és még néhány esemény szeptember 25-éről.