Svájci döntés, svéd győzelem, francia tiltakozás
A Dassault vezette Rafale International nyilvános közleményben fejezte ki megdöbbenését a svájci döntés miatt, amely szerint a semleges alpesi állam a régóta húzódó beszerzési folyamat lezárásaképp 22 svéd Saab JAS–39NG Gripen vadászbombázó repülőgépet vásárol.
Mint hírül adtuk, az üzlet értéke 3,37 milliárd dollár, a magyarországon is hadrendben álló Gripen a francia Dassault Rafale F3-ast és az EADS Eurofighter Typhoont győzte le.
A franciák szerint a döntés nem áll összhangban Bern korábbi értékelésével a típusokkal kapcsolatban. A Dassault állítása szerint a svájci igényeknek megfelelő Gripen csak papíron létezik, a gép technikai fejlesztésével és gyártásával kapcsolatos kockázatok pedig jelentősen megemelik a svájciaknak az új típus beállításához szükséges pénzügyi erőfeszítéseit – hangzik a franciák közleménye, ami egyébként azért különösen érdekes, mert noha a pontos értékeket nem ismerjük, de az közismert, hogy a szóbajöhető típusok közül a Rafale a legdrágább. Megjegyzendő, hogy a Rafale-hoz is teljesen új üzemeltetési környezetet kellett volna kialakítani, hiszen a Boeing F/A-18 Hornetekhe szükséges eszközök, szerszámok, segédanyagok nem használhatóak a francia vadászbombázóhoz.
Nem teljesen helytálló a „papírrepülőzés” sem. Igaz, a Gripen NG még valóban nem áll sorozatgyártás alatt, de 2007. május 27-e óta repül a Gripen Demo, mely új és erősebb hajtóművet, a szintetikus apertúrájú PS-05/A radarrendszert, a két pilonnal bővült, megnövelt fegyverterhelést teszteli. A Gripen Demo gyakorlatilag a Gripen NG prototípusának tekinthető.
Kétségtelen ugyanakkor, amint azt a Dassault közleménye is hangsúlyozza, hogy ugyanezt a kívánt katonai potenciált a Rafale-k melletti döntés esetén kevesebb géppel is el lehetett volna érni, amit a Dassault szerint a svájciak által végrehajtott próbarepülések is igazoltak. A franciák ugyanakkor kétségbe vonják a hitelességét a svájci döntés hátteréül szolgáló gazdasági számításoknak is.
A Rafale svájci veresége azért fáj különösen a gyártónak, mert az Emirátusok nemrég hozott hasonló döntése után az egyébként nagyon jó képességű, de más rendszerekkel nem kompatibilis és drága francia gép – illetve a géphez kapcsolódó üzemeltetési és hadviselési rendszer – továbbra is kizárólag a francia légierő és haditengerészet kötelékében működik, és most már valóban nagyon kevés az esélye, hogy külföldről is megvásárolják.