Számmisztika

Joó Ferenc   ·   2012.04.26. 11:30
szammisztika_400

Ebben a posztomban semmi különösről nem írok, csak olyan apróságokról, amelyek talán mások számára is ismerősök lehetnek.

Az apropóját pedig nem az adta, hogy egekben az aktuálisan elnyerhető lottótalálatok értéke, bár nem is hiszem, hogy sokat nyernék egy ötösön, ha a 40-es, 41-es, 61-es, 62-es és 63-as számokat húznák ki. Gondolom ugyanis, hogy ilyen kombinációt sok vasútbarát meg szokott játszani.

Viszont munkám során elég sokat dolgozok számokkal. Régebben, amíg nem voltak mobiltelefonok, vagy csak ötven szám fért bele a memóriájukba, sokkal több telefonszámot meg tudtam jegyezni, mint manapság. Sőt akkoriban még aktívan figyelemmel követtem a MÁV összes mozdonyának állomásítását. Ha azt mondta nekem valaki, hogy V43 1197, akkor tudtam, hogy az a gép győri állomásítású, és így tovább.

Távol otthontól: a győri V43 1197 éppen Szob felé teljesít szolgálatot<br>(forrás: trains.hu, az üzemeltető engedélyével)

Ma már nemcsak azért nem tudok sok telefonszámot megjegyezni, mert már majdnem mindenki rendelkezik telefon-előfizetéssel, de azért sem, mert sokan sűrűn cserélgetik hívószámukat. A mozdonyok állomásítása terén is sok változás történt, de valószínű, hogy a pixisből is kieshettem, mert már nem vagyok olyan fogékony a változások megjegyzésére, mint azelőtt.

Hasonlóképpen, egy háromezer főt tartalmazó adatbázisból nehezen tudom megjegyezni, hogy kinek hányas sorszámú az azonosítója. De vannak olyanok, akiket mégis könnyebben memorizálok, holott nem is biztos, hogy ismerem az illetőket. Ők pedig azok, akiknek az azonosítója 1010, 1116, 1144, 2016, 2095 és hasonlóak. Igen, ezek az osztrák vasút mozdonyainak sorozatszámjelei!

Az osztrák 2095-ös sorozat éppen kisvasúti dízelgépeket takar (fotó: Janet Cottrell)

Az élet más területét is átszövik a vasúttal kapcsolatos számok: biztos vagyok benne, hogy vannak, akik bankkártyájuk PIN-kódjaként az 1435-ös, netalán az 1524-es számkombinációt adják meg. Vagy e-mailjük jelszavaként Balt-Orient, Amicus, esetleg Baranya-Zselic szerepel!

Rendszámtáblák között is jobban mutat az EMD-567 vagy a MAV-480, mint egy hétköznapi, megjegyezhetetlen karakterkombináció. Sőt, telefonszámként is választhatunk olyat, amelyik mozdonyok sorozatjeléből vagy pályaszámából állítható össze. Az utolsó Flirt pályaszáma egy az egyben alkalmazható telefonszámnak: 5341-060. De akár csónaknak is lehet M41kígyó, vagy egyéb vasútra utaló nevet adni.

Tökéletes telefonszám lenne: 5341-060 (forrás: trains.hu, az üzemeltető engedélyével)

A tauruszok pályaszáma telefonszámnak kevésbé alkalmas, mert nem sok hívószám kezdődik egyessel (forrás: trains.hu, az üzemeltető engedélyével)

Ami idehaza még kevésbé elterjedt, hogy a telefonok billentyűin szereplő betűket használjuk információként. Példának okáért, a NOHAB61 jelentése „telefonszámul” 664-2261 lenne, a SZERGEJ megfelelője a 793-7435-ös telefonszám és a sort még sokáig lehetne folytatni.

És ebben semmi különcség nincsen: van, aki évszámokat használ egyes telefonszámok vagy kódok megjegyzésére, másvalaki netalán a Lada-sorozatjeleket, mi pedig a vasúti területen előforduló számokat. Persze csak ha nem akadunk fenn rajta, hogy az MY1125-ből hogyan lett 459 021! :-)

A tökéletes biztonsági kód? A 21. magyar Nohab pályaszáma 459 021 lett. Itt a gép éppen Foktőnél anyagol (fotó: Balázs Zsolt)

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Elkezdik felújítani Veszprém vasútállomását

iho/vasút   ·   2023.02.03. 09:00

Idén Veszprém tölti be Európa Kulturális Fővárosának szerepét, bevonva a város és a régió intézményeit, kulturális színterének szereplőit és civil szervezeteit. A programhoz kapcsolódva Veszprém vasútállomás felújításának első üteme február elején megkezdődik.