Százhúsz autóbusz érkezik az V. Ferihegyi Ikarus Találkozóra
Élménybuszozás, Ikarus-felvonulás, gördülő kiállítás, különleges motorindítás és számos egyéb program várja a látogatókat szombaton és vasárnap az Aeroparkban.
Évről-évre nagyobb számban vesznek részt Ikarus autóbuszok a Ferihegyi Ikarus Találkozón. Idénre százhúsz járművet ígérnek, tavaly nyolcvan busz jött el, tavalyelőtt pedig hatvan volt a létszám. Néhány érdekesség az idei kínálatból:
- Ikarus 30: az Ikarus gyár első típusa
- Ikarus 60: az első pótkocsis autóbusz típus
- Ikarus 180: az első csuklós Ikarus típus
- Ikarus 211: frissen restaurált várbusz
- Ikarus 284: első tolócsuklós autóbusz
- Ikarus 481: jobbkormányos Angliából visszahozott
- Ikarus 120E: legújabb elektromos Ikarus
Az Ikarus egyike a magyar ipar világhírű márkaneveinek. Az autóbuszgyár előtörténete 1895-ig nyúlik vissza, de története Ikarus néven csak a 2. világháború után kezdődött meg. Állami vállalatként az 1970-es, 1980-as években meghatározó szerepet töltött be a világpiacon is. A különféle Ikarus autóbuszok a városi és távolsági tömegközlekedés mellett évtizedeken át a ferihegyi repülőtéren is meghatározók voltak – idézi fel közleményében az Aeropark.
Mint kiemelik, a Légiközlekedési Kulturális Központ, a Volánbusz Zrt., a BKV Zrt., a Közlekedési Múzeum és számos partnere a magyar járműgyártás és közlekedéstörténet meghatározó autóbuszait vonultatja fel a repülőtéri múzeumban. A kiállítás mellett élménybuszozás is zajlik majd az Aeropark és az 1-es Terminál között.
A régi autóbuszok közül a legnagyobb rajongótáborral a legendás és különleges vonalvezetésű „farosok" rendelkeznek, ezért napközben jellemzően Ikarus 55-ösökkel zajlik majd az élménybuszozás, és ilyen járművek teljesítik az ingajáratot az Aeropark és a Népliget között is. Az Ikarus 55 a gyár egyik legismertebb és legsikeresebb távolsági- és turistabusz-típusa volt, melyet 1954 és 1973 között gyártottak.
Hétvégére beköltözik az Aeroparkba a Volánbusz által tavaly restaurált, emeletes Bikarusz is, amely az 1960-as évek végén két szóló autóbusz összeépítésével jött létre. Mellette a közönség láthat Ikarus 30-ast, amely a gyár legelső típusa volt, érkezik Ikarus 60-as, melyet az első pótkocsis modellként tartanak számon, de megtekinthető lesz az első csuklós modell, sőt jobbkormányos és elektromos autóbusz is szerepel a kínálatban.
A statikus kiállítás mellett szombaton 16.30-tól felvonulással készülnek a szervezők: a hosszú konvoj rendőrségi biztosítással az Aeroparkból indulva oda-vissza végighalad a Vecsés–Ecser összekötőúton, Vecsés főutcáját is érintve. A járművek túlnyomó többsége kívül-belül megtekinthető lesz, sőt több autóbusz utasterében közlekedéstörténeti kiállítás várja majd a látogatókat.
Az Ikarus Találkozón olyan szakértők mesélnek a buszcsalád történetéről, az egyes modellekről és a nemzetközi sikereiről, mint Lovász György, Kukla László és Örsi Ferenc. Emellett az ipartörténeti érdekességekért rajongóknak igazi csemegével is szolgál a repülőmúzeum: a hétvégén minden órában beindítanak egy An–2-es repülőgépből származó 1000 lóerős csillagmotort és egy Boeing 737-es utasszállítóból származó sugárhajtóművet – közölte az Aeropark.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!