Száznyolc a százhuszonháromból

iho   ·   2015.12.16. 18:45
88--PC039166

Munkanapokon a Budapest–Kunszentmiklós–Tass vonalon, hétvégenként Budapest és Kelebia között közlekedik a MÁV-Start Zrt. által idén beszerzett, ősszel forgalomba állított újabb hat FLIRT (Flinke Leichte Innovative Regional Triebzug). A vasúttársaság és a Stadler Bussnang AG júliusban kötött szerződése értelmében az októberben érkezett járművekkel együtt jelenleg száznyolc vonatból álló flotta 2016 decemberéig 123 példányból állóra bővülhet. A már beérkezett negyvennyolc, illetve a jövőre várt tizenöt Flirt beszerzése az Európai Unió Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg. A járműveket egyenként 5 millió 788 ezer euróért szállítja a svájci cég.

Kunszentmiklós-Tass felé is jut már bőven új Flirt (Vörös Attila fotói)

A 2007–2010 között forgalomba állított piros Flirtök Budapest–Győr–Hegyeshalom–Rajka, Tatabánya–Oroszlány, Budapest–Székesfehérvár, Budapest–Pusztaszabolcs–Dombóvár/Kaposvár, Budapest–Pusztaszabolcs–Dunaújváros, Budapest–Hatvan/Füzesabony, Hatvan–Szolnok és Budapest–Sülysáp között, hétvégenként pedig Budapest–Monor–Szolnok, Budapest–Sülysáp–Szolnok, Budapest–Hatvan–Eger és Budapest–Záhony között is közlekednek. Az új, negyvennyolc járműből álló flottába tartozó kékek a Budapest–Székesfehérvár, Budapest–Pusztaszabolcs, Budapest–Vác–Szob, Budapest–Veresegyház–Vác és Budapest–Monor–Cegléd, továbbá a Budapest–Kunszentmiklós-Tass vonalakon teszik ugyanezt.

Inotánál robog a tizenötödik Flirtünk

A 2014–2020 közötti uniós költségvetési időszakban a tervek szerint újabb motorvonat-beszerzések lesznek: huszonegy nagy kapacitású motorvonatot vásárolhat a MÁV-Start és a GYSEV, méghozzá az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) keretében, 155,7 milliárd forint értékben. De ezek a 2017-től a szigorodó, a vasúti járműszekrények jelentős átalakítását meghatározó TSI (műszaki specifikációk az interoperabilitáshoz) szabvány miatt már nem az ismert, első generációs elővárosi villamos motorvonatok lesznek – jóllehet, a közbeszerzést még nem írták ki, de vagy hatrészes normál, vagy négyrészes emeletes motorvonatok érkezése várható. Ezzel összefüggésben a Stadler Rail a FLIRT3-at, illetve az emeletes KISS-t (Komfortabler Innovativer Spurtstarker S-Bahn-Zug) ajánlja a magyar üzemeltetők figyelmébe alternatívaként. A Stadler szerint nyilvánvalóan a vásárló dönti el, hogy milyen irányba képzeli el a bővítést, amelynek mindkét lehetséges megoldást tekintve vannak fizikai határai: egyrészt a peronhosszúság, másrészt az elővárosi vonalakon található műtárgyak magassága.

FLIRT3: a lehetséges kombinációk

A legújabb generációs FLIRT-ökkel egyelőre Lengyelországban, Szerbiában és különböző német regionális vonalakon találkozhatunk, 2018 szeptemberétől azonban már az egyesült államokbeli Texas állam utazóközönsége is utazhat velük. A KISS városi gyorsvasúti és távolsági (intercity, interregio) kivitelben szállítható. A gyártó legújabb megrendelései közül a CFL (Société Nationale des Chemins de Fer Luxembourgeois) a Luxembourg–Koblenz vonalon közlekedő járművei, továbbá a svéd AB Transitio lízingcég megrendelésére készülő harminchárom emeletes KISS kívánkozik az élre. A vonatosszeallitas.hu pedig már meg is előlegezte a mávos színtervet az emeleteseknek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek