Szergejromantika a Dél-Alföldön

Fritz Gergely   ·   2024.03.31. 15:00
P3231474_24

Műtrágyavonat közlekedett Szikáncsra klasszik Szergejjel

Hol vannak már azok az idők, amikor még két irányból közlekedett tolatós tehervonat a Szeged–Békéscsaba vonalon? Az úgynevezett vonatcserélős tolatósok rendszere egyedinek számított a kétezres évekig: a tolatósok a 135-ös vonal kezdő- és végpontjáról indulva Hódmezővásárhelyen találkoztak, ahol az éppen feladott kocsik célállomásának megfelelően az adott gép a másik által hozott eleggyel fordult vissza Szegedre, illetve Békéscsabára. A csökkenő egyeskocsi-forgalom miatt ez a rendszer megszűnt, ám a teherforgalom a környéken változó mértékben, de élénk maradt, főleg irányvonatok tekintetében.

Székkutasról döcög ki a keresztek után a 096-os Szergej hosszú vonatával Hódmezővásárhely felé. A képre kattintva galéria nyílik Fritz Gergely fotóiból!

Hódmezővásárhelyre és Makó-Újvárosba is rendszeresek voltak anyagvonatok a 2010-es évek elején. Míg azonban néhány éve csak klasszik Szergej dübörgését lehetett hallani a környéken, az RCH az utóbbi években lassan átvette a Szeged felőli vontatási feladatokat saját gépeikkel. Dízel Traxx, ÖBB Herkules és Suttogó dolgozik a csongrádi megyeszékhely felől a 135-ös vonalra irányuló tehervonatok élén, így az algyői tartályvonatokat és az eseti vásárhelyi kiszolgálómeneteket is modern gépek továbbítják. Így volt ez most is: az egyik ÖBB 2016-os Szeged felől hozott jókora vonatot Algyőre, majd az abba sorozott néhány Eas-kocsit Vásárhelyig továbbította.

Klasszik és modern találka Hódmezővásárhelyen: a Herkules Szeged felől hozott a tolatós élén két kocsit, egyben a tolatócsapatot is felhozta Szegedről, akik a szikáncsi kiszolgálásban működnek közre. Az állomást beborító sárga virágok jól álltak a viseltes Szergejnek és modern társának

Egyedül a Békéscsaba felőli orosházi kiszolgálómenetek élén közlekedik forda szerint klasszik Szergej a vonalon, rendszerint Orosházáig. Ez a gép eseti megrendelés esetén a vonal alsó szakaszára is betér: a Kürtös felől belépő Ploiești–Algyő viszonylatú tartályvonattal, illetve a Szikáncsra idényszerűen rendelt műtrágyavonatokkal. Utóbbi azonban Szeged felől is jöhetne, és a gyakorlatban már volt is rá példa, hogy egy Herkules eljutott egészen a bezárt makói szárnyvonalon fekvő szikáncsi IKR-telephely iparvágányára is. Március végén azonban, gyaníthatóan a jelenleg túlterhelt Kiskunfélegyháza–Szeged vonal helyett Békéscsaba felől rendelték meg a szikáncsi műtrágyavonatot. Így nem volt kérdés, hogy a Duslo vágsellyei vegyi üzemében feladott, az országba Komáromban belépő szilárd és folyékony műtrágyát szállító vonat Békéscsabától klasszik Szergejjel fog közlekedni.

Az utolsó méterek: Szikáncs egykori megállóhelyéhez érkezik a 096-os Szergej alig húsz kilométeres sebességgel. Van itt minden, ami a mellékvonali romantikához kell: csattogó pálya, össze-vissza álló távírópóznák és egy öreg Szergej. Az iparvágány-kiágazás röviddel a megálló után van, ahol a szerelvényt kirakodásra állítják be

A vonatra a 096-os szegedi Szergej került, amely szép tavaszi fényekben csattogott végig a nem túl jó állapotú Orosháza–Hódmezővásárhely szakaszon. A pályaállapotok miatt a tehervonatokra maximum 40-es sebességkorlátozás érvényes ezen a szakaszon, a makói szárnyvonal ennél is rosszabb állapotban van, ott a tehervonatok maximum hússzal közlekedhetnek. 

Micsoda hangulat Szikáncson: a szikáncsi IKR-telephely iparvágányának kijáratán néz farkasszemet a Szergej az árokparton legelésző teheneivel küzdő helyi gazdával

Az országban sorra bekövetkező trakcióváltások miatt a környék, illetve a szikáncsi szergejes tehervonat is igazi kuriózumnak számít. Mivel Dombóvárra is megérkezett a dízel Traxx, illetve a vásárosnaményi tolatóst ideiglenesen, a remot Szergejek záhonyi üzembe állításáig szintén 285-ös gép továbbítja, a Dél-Alföld az utolsó, ahol még vonali szerelvény élén lehet üzemben látni klasszik M62-est. A szegedi Szergejek közül ráadásul legtöbbször az igen jó bőrben lévő 194-es retró festésű gép látható Orosházán, ám annak futójavítása miatt ezúttal a piros, kissé viseltes, ám annál szebb 096-os Szergej húzta a szikáncsi tehervonatot.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek