Szíjjártó a nagysebességű vasútról

Zöldi Péter   ·   2018.09.06. 13:45
cmk_pendolino_pkp_kislid
Az MTI tudósítása szerint a négy visegrádi ország illetékes miniszterei megállapodtak arról, hogy jövő őszig megvalósíthatósági tanulmány készül az országaikat összekötő gyorsvasút építéséről. Erről Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerdán, a dél-lengyelországi Krynicában rendezett gazdasági fórumon beszél.

A miniszter szerint  az infrastrukturális hálózat kiépítettségében le kell gyűrni a versenyhátrányt, amely Nyugat és Kelet-Európa között fennáll. Az érvelés szerint Nyugat-Európát nagysebességű vasútvonalakon lehet keresztül-kasul beutazni, térségünkben ez még egyáltalán nem adott. Megjegyezendő, hogy a miniszter figyelmét valószínűleg elkerülte az a jelentés, melyet nemrégiben tettek le az Európai Bizottság asztalára, és amely igen sanyarú képet fest a hálózattá nehezen, vagy egyáltalán nem összeálló európai nagysebességű fejlesztésekről, de a Budapest és Varsó között (most éppen újra) közlekedő EC kihasználtságáról sem látott még elemzést.

A lényeg: a V4-országok most összefogtak, és megkezdik a megvalósíthatósági tanulmány kidolgozását a Budapestről Pozsonyon és Brünnön át Varsóba haladó gyorsvasút megépítésére. A miniszter így akaratlanul is lelőtte a poént, hiszen egy magvalósíthatósági tanulmány készítésének éppen az lenne az egyik célja, hogy kiderüljön, Varsó és Budapest között melyik a legkedvezőbb nyomvonal egy ilyen kapcsolat számára. A magyar fél a miniszteri kijelentések fényében ezután kényelmesen hátradőlhet, hiszen legfeljebb egy módosított nyomvonalú rajkai határátmenetet kell kiépítenie, a többit pedig ráhagyhatja a szlovák és cseh kollégákra, hagy küzdjenek meg ők a hegyeikkel és a nagyvárosaikkal Pozsony, Brünn és Katowice között.

Ahogy az ihónál ezt még tavasszal elképzeltük... És nem is lőttünk nagyon mellé (a szerző illusztrációja)

Pesszimista látomások szerint, ha az irracionális hálózattervezés és a pénznemszámít-elv további teret nyer hazánkban, ezek után bármikor valósággá válhat egy, az 1-es és a 70-es vonal között, azaz a 2-es vonallal párhuzamosan vezetett nagysebességű vasút Párkány és Pozsony felé, azzal az érveléssel, hogy ez a magyar fél hozzájárulása a varsói vonalhoz, levágandó a dunakanyari flikkflakkot. Elvégre Pozsonyba nem a Duna jobb, hanem a bal partján vezet a vasút és kész.

A magyar kormány 1,5 milliárd forintot biztosított a tanulmány kidolgozására. A közbeszerzési eljárást még az ősz folyamán kiírják annak érdekében, hogy a tanulmány jövő ősszel a döntéshozók asztalára kerülhessen. Addig van egy fogadásunk, hogy Brünn végül is le fog kerülni a kívánságlistáról, és marad a Nordbahn felturbózása 200-as tempóra – ami több, mint elegendő. Remélhetőleg addigra a sajtó is elfelejti majd a gyorsvasúti megjelölést, és helyes nevén nevezi a nagysebességű gyermeket.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek