Szili volt. És még van
De, hogy meddig számítanak rájuk komolyabban? A kérdésre még nem lehet egyértelmű választ adni.
A tíz nappal ezelőtti menetrendváltáskor erősen megritkították a Szilik sorait, hiszen ötvenet állítottak le a Magyar Államvasutaknak 1963–1982 között átadott villamosmozdony-sorozat gépei közül. Jövőre a folyamatosan forgalomba álló bérmozdonyok térhódítása következtében újabb tizedelés várható, így ami néhány éve még szinte elképzelhetetlennek tűnt, az belátható időn belül valósággá lesz. Értsd: országrészek maradnak az évtizedek során elévülhetetlen érdemek szerző, a MÁV trakciójának derékhadát alkotó, egykoron 379 gépet számláló Szili kolónia egyedei nélkül.
Tíz éve még híre, hamva nem volt a nagy átalakulásnak, legfeljebb főműhelyben elvégzett átalakításoknak. Kétezertizenöt második felében például két dombóvári Szili is új külsőt kapott, továbbá mindegyik mozdonyba klímaberendezést is építettek. A balesetes 1066-os helyreállítását Nagykanizsán, beüzemelését már Dombóváron végezték. Az 1072-es a még 2014 őszén kapott új külsőt, ám 2015 nyarán egy kisebb ütközés során megsérült az 1-es vége. A helyreállítás során döntöttek úgy, hogy a teljes mozdonyszekrényt újrafényezik. A két öreg Szili átadása ugyanazon hétre esett, és a beavatkozások nyomán szinte már csak a pályaszámok különböztették meg őket.

A múltat megidéző felvételeket 2015-ben készítette Tili Kornél a két gépről.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!