Szuhoj-katasztrófa: az első vizsgálati eredmények

iho/repülés   ·   2012.05.31. 09:00
cim3

A pilótafülke hangrögzítőjének elsődleges elemzése nem mutatta jelét bármiféle meghibásodásnak a Superjet-100-as indonéziai balesetekor – közölték az orosz szakértők.

Mint arról többször hírt adtunk, az új típus egyik protopéldányának katasztrófája május 9-én egy bemutatórepülés közben történt, amelynek során a gép, fedélzetén indonéz üzletemberekkel, légi közlekedési vezetőkkel és szakértőkkel, valamint orosz személyzettel nem sokkal a dzsakartai felszállás után egy magas vulkán oldalának ütközött.

A szerencsétlenül járt gép egy régebbi reklámfotón

A katasztrófa a Salak-hegyen 45 áldozatot követelt. A Szuhoj S-100-as rendszereinek, hajtóműveinek és kormányszerveinek működését figyelő adatrögzítő a hangrögzítővel ellentétben azóta sem került elő a nehezen megközelíthető helyen fekvő roncsok közül.

A gyártó cég szakértői elmondták, hogy a gép rendelkezett a komputeres adatbázist és GPS-es helymeghatározást használó úgynevezett TAWS-rendszerrel, amely figyelmezteti a pilótákat, ha a gép ütközésveszélyes helyzetbe kerül akár egy másik géppel, akár magas tereppel. Az orosz cég emberei szerint a berendezés működött, és figyelmeztetnie is kellett a személyzetet a veszélyre.

Az indonéz közlekedési tárca legutóbbi közleménye szerint az, hogy a gép a repülési tervben szereplő 10 ezer láb magasságról 6000 lábra kért süllyedést, úgymond „előre tervezett és elrendezett” momentuma volt a repülésnek, erre a gép a földi irányítástól kapott is engedélyt, annak ellenére, hogy a környező hegyek magassága meghaladja a 7000 lábat, de amikor a személyzet erre megkapta az engedélyt, akkor a gép még messzebb volt a katasztrófa helyszínétől és alacsonyabb terep volt alatta.

A meteorológiai adatok szerint az idő alkalmas volt a VFR, azaz látás szerinti repülésre, ugyanakkor nem zárható ki, hogy a Salak-hegy környékén lokális felhőzet zavarta a pilóták látását, de hogy a gép hogyan került több mint tíz mérfölddel arrébb az utolsó rádiókapcsolat pozíciójától a Salak-hegy vidékére, azt még nem tudják a hatóságok.

Az orosz polgári légügyi hatóság eddigi megállapítása szerint valószínűleg CFIT, azaz kontrollált földnek vezetés történt, és ebben a közleményben a balesethez hozzájáruló lehetséges faktorok egyike az volt, hogy az indonéz irányítók engedélyezték a süllyedést – olvasható az Avherald repülésbiztonsági portál összeállításában.

A Szuhoj új 110 személyes regionális utasszállítójának gyártása tovább folytatódik, az Aeroflot nemrég vette át a nyolcadik gépét.

Kapcsolódó hírek