Szuhoj Superjet: vissza a feladónak!

iho/repülés   ·   2012.08.08. 12:00
Armavia_cim

Az örmény Armavia légitársaság beszüntette első és egyetlen Szuhoj S100 Superjet utasszállítójának üzemeltetését, miután megtagadta a második gép átvételét a gyártótól. Mint arról beszámoltunk, a második S100-as forgalomba állítására az eredeti tervek szerint július második felében került volna sor.

Az akkor kiadott közlemény nem részletezte a döntés okait, de nyilvánvaló volt, hogy a kibocsátó légitársaság elégedetlen a géppel, amely sűrűn meghibásodott, és nem repült többet havi 150 óránál, más hasonló kategóriájú típusok átlagos havi repült ideje 300-350 óra. Ugyanakkor a másik felhasználó, az Aeroflot felől is olyan hírek szivárogtak ki, hogy az orosz nemzeti légitársaság különféle technikai problémák miatt nyolc gépéből rendszerint csak négyet tud beállítani a járatokra.

E pillanatban az Armavia mindkét S100-asa, az elsőnek átvett, és az át nem vett második is a moszkvai Zsukovszkij repülőtéren parkol az örmény társaság festésével, miközben valóságos kis nyilatkozatháború kezdődött a gyártó és a felhasználó között.

A Superjet International vezetői korábban elégedetten összegezték a regionális utasszállító első évét, szerintük a gépek megfelelő mennyiségű repült időt teljesítettek, a technikai problémák az új típusok szokásos gyerekbetegségei, amelyek minden frissen forgalomba állított repülőgéppel előfordulhatnak. Az örmény légitársaság viszont épp azzal érvel, hogy egy vadonatúj gép nem lenne szabad, hogy ennyire sűrűn meghibásodjon.

A hibák jellegéről sem most, sem korábban nem esett szó a nyilatkozatokban, mindamellett a kiszivárgott hírekben a kondicionáló rendszer bajairól, fals hibaüzenetekről, és legfőképp a hajtóművek problémáiról esik szó. Tetézi az üzemeltető gondjait, hogy a nemzetközi együttműködésben gyártott gép meghibásodott alkatrészeinek, részegységeinek jelentős része külföldi, nyugati gyártmány, és ez még drágábbá teszi probléma esetén a gép visszaállítását a forgalomba. Ráadásul a külföldi alkatrész nemcsak költséges, hanem még átlag napi négy napba kerül, amíg átkerül a vámon.

Az Armavia azzal érvel, hogy kis légitársaság lévén nem engedheti meg a kísérletezés luxusát. A Szuhoj polgári gépeket gyártó részlege viszont azt állítja, arról sem kapott hivatalos közlést az örmény féltől, hogy nem akarja átvenni a második gépét, hát még hogy az elsőt is visszaadná. Ráadásul az első gépen még súlyos hitelterhek vannak. Egyes hírek szerint az Armavia magának a gyártónak is tartozik az első S100-as karbantartási költségeivel.

Az örmények állítólag az első és a második gép megvásárlását is lízinggé akarták volna alakítani, a visszaadás mögött tehát legalábbis részben a légitársaság pénzügyi problémái rejlenek, amit az is jelez, hogy az orosz hatóságok visszavonták az Armavia leszállási jogait, miután a cég jó ideje nem fizetett a légtérhasználatért. A Szuhoj ráadásul azt állítja, hogy az üzemeltető akkor sem bonthatja fel a szerződést, ha visszaadja a gépet.

Kapcsolódó hírek