Távoli torony – itt, Budapesten...
Három napon át, december 9. és 11. között az úgynevezett távoli toronyból irányították a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér le- és felszálló forgalmát a HungaroControl légiforgalmi irányítói. A Remote Tower ezt megelőzően még soha nem üzemelt ilyen hosszú ideig folyamatosan.
A vállalat két éve készült el a helyszíntől független repülőtéri irányítást biztosító Remote Tower fejlesztésével, ezáltal a hasonló méretű légikikötők közül a budapesti a világelső, ahol ez az innovatív megoldás alkalmazható.
A virtuális torony lényege, hogy a légiforgalmi irányítók egy, a repülőtér területétől távoli központból láthatják el feladataikat úgy, hogy a repülőtéri torony panorámaképe, valamint a két futópálya külön-külön, teljes hosszában láthatóvá válik a harminc telepített kamerának, a szupergyors adatkapcsolatnak és egy monitorokból kiépített óriási kijelzőfalnak köszönhetően.
Ennek a megoldásnak számos előnye van a hagyományos toronnyal szemben: a kameraképek nagyíthatók, a gurulóutakon mozgó járatok fölött megjelenített címkéből leolvasható azok hívójele és sebessége, az infrakameráknak és egyéb érzékelő berendezéseknek köszönhetően pedig sötétben vagy rossz látási viszonyok között is tiszta kép jelenik meg az irányítók előtt. Emellett a Remote Tower számos további fejlesztési lehetőséget és előnyt is magában rejt: általa akár több repülőtér le- és felszálló forgalma irányítható egyidőben, egyetlen központból.
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren található irányítótorony földi felderítőrendszerének szoftvercseréje miatt december 9. és 11. között a magyar légiforgalmi szolgálat munkatársai a virtuális toronyból irányították a budapesti légikikötő le- és felszálló forgalmát.
Az elmúlt napok szakmai tapasztalatait összegezve Menráth Gábor, terminálirányítási osztályvezető elmondta: „Hazánk az elsők között fejlesztette ki a helyszíntől független repülőtéri irányítást biztosító Remote Towert, amelynek három napos éles üzeme mérföldkő a társaság életében. A most szerzett tapasztalatok elősegítik a további fejlesztéseinket”.
A HungaroControl elkötelezett abban, hogy legfontosabb feladatát a biztonságos repülés és földet érés garantálását a legkorszerűbb megoldások, fejlesztések felhasználásával lássa el. Ezt a célt szolgálja a távoli torony is, amely iránt világszerte számos nemzetközi partner érdeklődik.
Portálunk a kezdetektől figyelemmel kísérte és közzétette a távoli torony koncepciójának és kiépítésének állomásait. Egyfajta előzményként már 2012-ben kipróbálhattuk a HungaroControl tudásközpontjának részeként kialakított toronyszimulátort.
Szepessy Kornél, az irányító cég vezérigazgatója korábban portálunknak elmondta, a kamerák és a hozzájuk szükséges kábelrendszer kiépítése mellett feltétele a rendszer működésének az ILS- és a pályafény-vezérlés „behozása” is a remote towerbe, nem beszélve az irányítók oktatásáról. A Budapest Airporttal együttműködésben készülő beruházás első szakasza olyan kiépítettséget feltételez, hogy ha valami történik a „rendes” toronnyal, amiért az nem tud működni – ilyen emlékezetes kényszerhelyzet volt 2012. december 7-én a másfél nap kiesést okozó elektromos hiba – a HC-nál kialakított távoli torony már átveheti a reptér forgalmának irányítását.
Hírt adtunk arról a tavalyi kísérletről, amikor egyszerre három repülőtér, Budapest, Pápa és Debrecen irányítását szimulálta a polgári és katonai szakemberekből álló csapat. A vezérigazgató tavaly elmondta: a Budapest Airporttal együttműködvehatvan kamerát szerelnek fel, és ha kész ezeknek a bekábelezése is (tápvezetékek, digitális kapcsolat optikai kábeleken át és a rendszer beüzemel, „2019-20-ra felcserélődnek a dolgok, a »fizikai torony« lesz a tartalék, 2022-re indulhat be a teljes rendszer, ha a kényszerhelyzeti koncepció és technológia is megvalósul”.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!