Távoli torony: működik a rendszer!
Örnsköldsvik Airport, április 21. délután két óra öt perc: a kisváros repülőterén leszáll egy menetrend szerinti regionális járat, egy Saab 2000-es kéthajtóműves légcsavaros-gázturbinás utasszállító. Látszólag semmi különös nem történt, azonban mégis valami nagyon izgalmas, új volt ebben a landolásban: az, hogy az engedélyt a leszállásra a gép személyzete 78 mérfölddel távolabbról, Sundsvall légiforgalmi irányító központjából kapta.
Ez volt a világ első aktív távoli tornyának első ténykedése. Mint korábban beszámoltunk róla, a kísérletek már régóta zajlanak, a rendszer lényege, hogy olyan kisebb repülőtereken, amelyek forgalma nem indokolná saját toronyszolgálat fenntartását, a megfelelő érzékelők, tévékamerák és más berendezések segítségével egy másik helyről, egy nagyobb légiforgalmi irányító központból bonyolítsák a távoli kisebb reptér forgalmát.
A leszállás tökéletesen sikerült, a rendszer teljesen biztonságosan működik, állapították meg mind a meghívott szakemberek, mind a gépen érkezők újságírók. A svéd légügyi hatóság egyébként már tavaly megadta az engedélyt a távoli torony használatára.
A HungaroControl is foglalkozik ezzel a projekttel, amint beszámoltunk róla, a magyar „virtuális” torony (rTWR) koncepciót legutóbb a madridi World ATM Congress eseményeinek keretében ismertette. A „távirányítás” a mai kommunikációs és más rendszerek segítségével egyáltalán nem különleges, elég, ha a HungaroControl programjára gondolunk, amelynek során a magyar szolgáltató budapesti központja átvette a koszovói magaslégtér ellenőrzését.
Mint korábban megírtuk, a Saab Remote Tower egyrészt az ellenőrzött leszállópálya berendezéseiből áll, nagy felbontóképességű és zoomolható kamerákkal, mikrofonokkal, jelzőfényekkel, meteorológiai érzékelőkkel.
Az így összegyűjtött adattömeg a távoli toronyban jelenik meg, a kamerák képe pedig egy akár 360 fokos LCD-képernyős vizuális rendszer, vagyis az irányító valóban mintha annak a reptérnek a tornyában figyelné a forgalmat, amit irányít.
A rendszer több kisebb reptér irányítását egyidejűleg teszi lehetővé, ami nem egyszerűen a hatékonyságot szolgálja, hanem ezeknek a helyi forgalmat kiszolgáló légikikötőknek a túlélési esélyeit is, hiszen így akkor is fennmaradhatnak, ha nem lenne pénz egyrészt toronyra, másrészt helyi irányító szolgálat folyamatos fenntartására. A szenzoros rendszer pedig, ha szükséges, leszerelhető és más repülőtéren felállítható, illetve használható a távoli torony mint egy létező irányítási rendszer tartaléka is.
A Saab és a svéd légiforgalmi irányító szolgáltató, az LFV tíz éve dolgozik a rendszeren. Az avatás során a cégek képviselői elmondták, a távoli torony projekt iránt igen nagy az érdeklődés: Sundsvall után a következő központot Linköping kapja.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!