Teher-vágánygépkocsival Felsőlövőre
Ha vasárnap az ausztriai Felsőőrben (Oberwart) járunk, hogy utolsó munkanapján még beutazzuk az innen Friedbergbe tartó vasútvonalat, egy különleges vonatozáson is részt vehetünk. A burgenlandi magyarság egyik központjának számító kisvárosból ugyanis északra, Felsőlövőig is épült egy szárnyvonal, és ezen most múzeumvasút üzemel hangulatos, teher-vágánygépkocsikkal (tvg) vontatott szerelvényekkel.
A Szombathely–Pinkafői HÉV-hez kapcsolódva 1903-ra épült meg a mellékvonal. Teherforgalmat elsősorban a felsőlövői barnaszénbánya, utasokat többek között Tarcsafürdő (Bad Tatzmannsdorf) hozott. Tervezték, hogy meghosszabbítják az alsó-ausztriai Kirchschlagig, de ez elmaradt. A bánya 1968-ban zárt be, a személyszállítás a „fővonal” Felsőőr–Nagyszentmihály (Großpetersdorf) szakaszával együtt 1987-ben maradt abba.
A múzeumüzemet a vasút barátait tömörítő egyesület üzemelteti. Angol, horvát, cigány és magyar nyelven is elérhető honlapjukon tájékozódhatunk a menetrendről, de különmenetet is rendelhetünk, vagy akár önkéntesnek is jelentkezhetünk. Az üzemnapokon ötször forduló szerelvény két végén egy-egy tvg biztosítja a vonóerőt.
Az utasok családias hangulatban, a személyzettel együtt ezekben, illetve a középre fogott harmadik tvg-ben foglalhatnak helyet. A szerelvényt egy házi építésű nyitott kerékpárszállító vagon egészíti ki.
A múzeumvasút szerelvényei feltehetően költségokokból nem járnak be a felsőőri állomásra (hogy az egyesületnek ne kelljen fizetnie az ÖBB-s állomás használatáért), hanem a kicsit arrébb kialakított, „Oberwart Lokalbahn” elnevezésű egyszerű peronról indulnak. A négy köztes megállással együtt 34 perc kell a vonal beutazásához, egy felnőttől oda-vissza nyolc eurót kérnek.
A felsőőri vasútvonalakról részletesebb cikk olvasható az augusztusi Indóház magazinban.