Megnéztük az új Actrost
A Pappas Auto Magyarország Kft. telephelyén beszéltük meg a találkozót a Révész csoporthoz tartozó Lerton Trans kamionjának sofőrjével. A telephelyen megtudhattuk, hogy bár a Lertoné az első forgalomba helyezett példány az új Actrosból Magyarországon, már több mint harminc járművet sikerült az év teherautójából eladni a hazai fuvarozóknak. Ezzel alaposan felülmúlta a Pappas Auto a 2011-ben eladni tervezett új Actrosok számát.
A Fleetboardnak nevezett szerkentyű GPRS-alapú és folyamatosan kapcsolatban van a Daimler központi szerverével. Az úton lévő teherautóról érkező adatokat a számítógép félóránként frissíti, így a gyártó folyamatos visszacsatolást kap a járműről. Ezeket felhasználják az új járművek tervezésénél és beépítik a tanfolyamokba is.
Az adataiból kiderül, hogy ez a vontató az eddig megtett 26 000 kilométer alatt 29 literes átlagfogyasztást produkált, amihez harminc tonna feletti összgördülőtömeg és 80 kilométer per órás átlagsebesség társul. Ezek nagyon jó értékeknek számítanak még akkor is, ha Európa különböző országaiból mindig üresen jön haza a kamion.
A Bécsből érkező és Nyíregyházára tartó teherautó sofőrje Hudák József, aki egyedüli használója a piros Actrosnak. Legtöbbször Lengyelországba, Németországba és Franciaországba szállít gumiabroncs-adalékanyagot.
A vezetőülésben való elhelyezkedés előtt kisebb akadályba ütközünk. A kamion padlója szokatlanul magasra került. Ahhoz, hogy a fülkébe jussunk, négy lépcsőt kell megmászni. Ez a konkurencia járműveinél általában csak három lépcsőfok szokott lenni, de valószínű, hogy az Euro 6-os motorok miatt más gyártók új fülkéi is magasabban lesznek egy lépcsőfokkal. Még egy, szintén a kocsi magasságából adódó hibát találtunk, de erről majd később.
Az 1845 Blue Efficiency jelölésű járműben 12 800 köbcentis, soros hathengeres motor dolgozik. Az EEV környezetvédelmi besorolású motor 2300 newtonméteres maximális forgatónyomatékát 1080-as fordulaton adja le. A motortérbe történő bepillantás után azonnal feltűnik, hogy a tervezők igen sok helyett hagytak a motor fölött, innen a megszokottnál magasabb fülke. Ez a már említett Euro 6-os motorok érkezésével magyarázható.
A korábbi Actrosokban 16 fokozatú sebességváltó dolgozott, az újakban már 12 fokozatú van, ez jobban kihasználja a motornyomatékot. A sofőr által korábban használt teherautókban a tempomat bekapcsolása után hirtelen gyorsulva érte el a jármű a beállított sebességet. Ez itt már nem érezhető, egyenletesen gyorsul a teherautó. A motor alapjáraton mintha kissé egyenetlenül járna, de a sofőr szerint más Actrosoknak is ilyen hangja van. Az ülések kiválóan tartanak, a fekvőhely is kényelmes. Sofőrünk azt mondta, ez az első kamionba épített ágy, ahol mindig kipihenten ébred. Már ismerős lehet a mobiltelefonra emlékeztető indítókulcs, amelyben az üzemanyag- és az AdBlue tartály kulcsa is megtalálható.
A jármű a manapság igen divatos agresszív dizájnt kapta a Mercedes formatervezőitől. Ezzel a városi forgalomban igencsak kitűnik a többi vontató közül. Sokszor tapadtak kíváncsi szemek az út fölé magasodó kamionra. Szőrszálhasogatásnak tűnhet, de a mély és a magasra helyezett tárolórekeszekhez az átlagos magasságú sofőrök már nehezen férnek hozzá. Én a 188 centiméteres magasságommal sem értem el a rekesz legmélyebb részéhez, legalább egy lépcső, vagy kapaszkodó beépítésével segíthettek volna ezen a tervezők.
Amikor a kamion befordul egy sarkon vagy kereszteződésben, a kisebb ívre eső ködlámpa bekapcsol, így megvilágítva az útpadkát, ezzel csökkentve a sodrásveszélyt. Ez a kocsi nem a legjobban felszerelt változat, de a szokásossá vált – ABS, ASR, ESP – biztonsági berendezések megtalálhatók benne. A visszapillantó tükrök okos elhelyezése szintén a biztonságot növeli. Gyakorlatilag csak a kamion hátfalát és tetejét nem láthatjuk bennük.
Ez a jármű különleges rendeltetésű tartálykocsit vontat, amelyben a gumigyártás egyik fontos összetevőjét, ipari kormot szállítanak. A kormot Ukrajnából érkező tehervagonokból a tuzséri rendező pályaudvaron rakják át. A megpakolt kamion a Michelin valamelyik francia, német vagy lengyel gyárába szállítja rakományát, amelyet a félpótkocsi alján lévő leeresztő csapok segítségével engednek le. Ezt egy erre a célra kialakított zárt csarnokban hajtják végre, amit ilyenkor mindenkinek el kell hagynia. A különleges pótkocsiban más anyagot nem lehet szállítani, ezért mindig üresen tér haza a kamion.