Tízezernyi gép, egy hét – minden, ami repül: Oshkosh!

iho   ·   2017.07.26. 16:15
cim

A felejthetetlen főkapu

Az eddigieknél is nagyobb érdeklődés, lelkesedés, mondhatni szeretet, az aviatika szeretet övezi a világ legnagyobb repülőtalálkozóját, a Wisconsin állambeli Oshkoshban, amely immár 65. alkalommal a helyszíne ennek az elképesztő egyhetes folyamatos ünnepnek. Az iho/repülés amerikai barátai, tiszteletbeli tudósítói, Póka Ferenc Bonanza-pilóta és Ricardo von Puttkammer jeles légifotós már megérkezett a pillangó farkú madárral, úgyhogy az ő felvételeik közül adhatunk ízelítőül közre néhányat, és majd hét vége felé kapunk részletes élménybeszámolót.

25-ösök sora: a repülőképesek mind eljöttek

Ami már ezekből a képekből is kiderül, jónéhány különleges alkalom, évforduló, speciális esemény teszi még inkább kiemelkedővé a többszázezernyi nézőnek az idei Oshkosht: egyszerre van jelen két repülőképes példánya a II. világháború legnagyobb bombázójának, a már eddig is szereplő „FIFI” és a tizenöt évnyi munka után mostanra restaurált „Doc”. Ismét itt az ideje az öt éve már portálunkon is megénekelt „Cub rajzásnak”, a világ egyik legnépszerűbb  kétüléses aprósága most nyolcvanadik születésnapját ünnepli.

Géptömegek a földön, géptömegek a levegőben

Kerek évfordulója van a legendás, hordozóról startolva végrehajtott, Tokió elleni amerikai akciónak – Doolittle Raid –, ez alkalommal összegyűlt talán az összes repülésképes kétmotoros B-25-ös. Az amerikai légierő erős jelenlétét az önálló fegyvernemként történő megalakulásának évfordulója indokolja, ugyancsak születésnapja van az Apollo-programnak, Oshkoshban találkozik az összes Holdon vagy Hold körül járt űrhajós.

Kicsi Piper Cubok nagy tömegben

Még néhány csemege: elhozta Jeff Bezos, a legendás Amazon-alapító az általa vezetett ígéretes űrprogram fő elemeit, egy New Shepard újra felhasználható rakétát és a Blue Origin hatszemélyes űrhajót, mock-up formájában. Leszállt a Breitling 77 éves DC-3-asa, amely tavasszal indult földkörüli útra, szokás szerint itt lesznek az apróbb és nagyobb különleges, sokszor saját tervezésű repülőgépek alkotói és pilótái.

Oldtimer formáció: Harvardok, Mustangok, és a 29-esek egyike

Persze ilyenkor idegyűlik Amerika összes vezető show-pilótája és köteléke, külön szektora van az oldtimereknek és az oldtimer katonai gépeknek, alkonyatkor repülnek a ballonosok, és így tovább, és így tovább: ami mozogni tud a levegőben, az mind Oshkoshba jön, és vagy csak nézi az éjszakába nyúló bemutatókat, vagy részt is vesz rajtuk. Közben: tanfolyamok, fórumok, pódiumbeszélgetések, találkozók az aviatika legendás személyiségeivel, technológiai újdonságok bemutatása, vadonatúj típusok premierje.

Doc a földön: 15 év kellett a helyreállításához

És sokan lehettek részesei és tanúi, akik saját kisgéppel érkeztek, annak az elképesztő ATC-leleménynek és szervezettségnek, amellyel az erre a hétre a világ legnagyobb forgalmú repülőtérre leérkeztetik és aztán a földön is megfelelően elhelyezik a hihetetlen mennyiségű repülő szerkezetet.

Mustangok pihenője a felhők alatt

A kisgépes megközelítés és landolás érdekességeiről korábban részletesen írtunk már, most Póka Feritől várjuk a személyes beszámolót, annyit előre elárulhatunk, hogy barátunk ezalkalommal előbb a zöld, de aztán mégis a narancsszín pöttyre kapott leszállási utasítást a toronytól.

Közelítés a Bonanzából: az előző gép a zöld pöttyre száll, a Bonanzát a közelebbi narancsra kellett letenni

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek