12,4 milliárd vasútfejlesztésre Záhonyban

iho/vasút   ·   2022.10.12. 09:00
01_zahony_atrako

Az ukrán gabonaszállítások miatt kell növelni a kapacitást.

– Jelenleg is tárgyalások folynak arról az ukránokkal, hogyan tudnák kihasználni a Fényeslitkén idén elkészült East-West Gate terminál kapacitásait – mondta Magyar Levente a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára az MLSZKSZ szervezésében megrendezett Kelet-Európai Intermodális Konferencián, Budapesten. A kapacitás növelésére az ukrán gabonaszállítmányok miatt nagy szükség van, ezért a kormány 12 milliárd 400 millió forintot ad a záhonyi térség vasúti fejlesztésére. Emellett tárgyalnak a kárpátaljai hatóságokkal arról, hogy Beregsuránynál is átléphessenek a határon teherautók, kamionok.

– A háború alapvetően rendezi át a térség logisztikai kilátásait. Ez a jövőben is így marad, nem tudjuk mennyi ideig, de egyre inkább úgy látszik, hogy az ukrajnai háborúnak nem lesz egyhamar vége, ezért felértékelődtek Ukrajna nyugati határai – hangsúlyozta felszólalásában Magyar Levente. Az államtitkár hozzátette, hogy a tengeri gabonaszállításról szóló megállapodás nagyon törékeny. A Fényeslitkén idén elkészült East-West Gate intermodális terminál új dimenzióba emeli a térség lehetőségeit, jelenleg is folynak a tárgyalások az ukránokkal, hogyan tudják teljesen kihasználni.

Négy év múlva elindul az áruforgalom a trieszti magyar kikötői terminálon, kész a Via Carpatia

– A trieszti kikötő is egy korszakos fejlesztése a magyar logisztikának, várhatóan két év múlva elkezdődhet a magyar tulajdonú terület kivitelezése, és négy év múlva elindulhat az áruforgalom – mondta Magyar Levente. Elsőként a magyar áruk raktározására, további feldolgozására alkalmas bázis jön létre a területen, ami többféle árucsoportot is ki tud majd szolgálni.

Elkészült a Via Carpatia magyar szakasza, így Kassa felől Miskolcon és Debrecenen át Nagyvárad felé végi autópályán lehet áthaladni Magyarországon. 2025-re elkészül a Budapest–Belgrád vasútvonal fejlesztése, ez a balkáni folyosó a háború miatt felértékelődött.

Egy évtizeden belül reális cél lehet az is, hogy gyorsvasút kösse össze a visegrádi fővárosokat, valamint Bécset, ezzel pedig bekapcsolódhatunk a nyugat-európai nagysebességű hálózatba.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek