Tovább épülhet a világ legészakibb vasútvonala

iho/vasút   ·   2016.01.08. 16:15
400px_legeszakibbvasut

A PPP-konstrukcióban megépítendő vonal nem lesz része az Oroszoszági Vasutak (RZSD) hálózatának. A világ legészakabbra futó vonalának létrehozásáról szóló megállapodást a december végén írta alá a Jamal-Nyenyec Autonóm Körzet és a VISZ Transzsztroj-leány VIS Construction Group. A 113 milliárd rubelből, körülbelül 1,54 milliárd dollárból megépülő vasútvonalat a VISZ Transzsztroj finanszírozza, a cég felel a pálya tervezéséért, valamint az építési munkálatokért is. A VISZ Transzsztroj huszonegy évre, 2036 végéig szerezte meg a vonal működtetési jogait, azt követően az autonóm körzet használatába kerül.

Az oroszországi Jamal-félsziget a világ legészakibb vasútvonalának számító pályáját tovább hosszabbítják északi irányba. A vonalon ásványkincseket szállítanak majd (fotó: Gazprom)

A széles nyomtávú, villamosítatlan sínpár a világ jelenlegi legészakibb vonalából, a Gazprom által 2011-ben megnyitott, Obszkajától Karszkajáig vezető pályából ágazik majd ki. Az orosz társaság az 572 kilométer hosszú vonalon 2TE10, TEM2 és TEM7 sorozatú dízelmozdonyokat használ a tehervonatok továbbításához. A Juzsno-Tambejszkoje-gázmezőtől, valamint a Jamal-félsziget keleti részén található, jelenleg építés alatt álló szabettai kikötőtől százhetven kilométerrel északkeletre vezető új pályát a Gazprom-leány Jamaltranszsztroj fogja üzemeltetni. A személyszállító vonatok számára is igénybe vehető vonalon várhatóan 2019 végén vehetik fel a forgalmat; a szerelvények legfeljebb ötven kilométer per órás sebességgel haladhatnak majd. Az International Railway Journal szerint a vonal segíteni fogja a gázmező exportra történő kitermelésének a sarkkörön található szabettai kikötőbe való szállítását is. Szabettában egy cseppfolyós földgázüzem felépítésén is dolgoznak.

A Google Maps is alig látja. Kattintás után kiderül, hol is van pontosan az építendő vasútvonal kiindulópontja, Bovanekovo

A számítások szerint az első öt évben évente hétmillió tonna nyersanyag gördülhet végig az új sínpáron, tíz évet követően pedig ennek a dupláját remélik. A pálya alépítményét úgy alakítják ki, hogy bővíteni lehessen a vonalat egy második vágánnyal a későbbiekben, ami évi harmincötmillió tonnás éves kapacitást tenne lehetővé.

A Jamal-Nyenyec Autonóm Körzet alkormányzója, Irina Szokolova szerint az építkezés az Északi-sarkkörtől északra fekvő területek egyik legambiciózusabb beruházása. A projekt elsődleges célja Oroszország gazdasági erejének az Északi-sarkköri határokon történő megerősítése, melyet maga Vlagyimir Putyin orosz elnök jelölt ki. Az építkezés újabb kaput nyit Oroszország számára a világtengerek irányába – számol be a Railway Gazette.

* * *

Indóház Online – Hivatlan oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a holdon, a síneken vagy a sínek mellett, a tűzön vagy a vízen történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek