Traxx-tapasztalatok: takarékosak a mozdonyok
A 25 kétáramnemű villamos mozdony üzembe állítása lehetővé teszi a határon túli, emelt sebességű minőségi távolsági személyvonatok, valamint tehervonatok továbbítását mozdonycsere nélkül, magas rendelkezésre állás mellett – mindez jelentős lépés a MÁV Csoport vontatási leányvállalata, a MÁV-Trakció Zrt. gördülőállományának megújítása során – hangzik a MÁV Zrt közleménye.
A Traxx mozdonyok a régebbi típusokkal összevetve alacsonyabb üzemeltetési költségeik révén jelentősen költséghatékonyabban üzemelnek. A fajlagosan kedvezőbb üzemeltetési költség részben az alacsonyabb fogyasztásnak is köszönhető: a Traxx mozdonyok intenzívebb gyorsítóképességük révén összességében takarékosabb üzeműek, továbbá fékezéskor a keletkező elektromos energiát a felsővezeték-hálózatba táplálják vissza.
A mozdonybeszerzés fontosságát mutatja, hogy a MÁV-Start személyszállító vonatai több mint 50 százalékban mozdonyos vontatással közlekednek, a villamos üzem részaránya pedig 85 százalék. Az új mozdonyok révén lényegesen csökkennek a fajlagos, kilométerre vetített karbantartási költségek is, mivel futásteljesítményük két nagyjavítás között lényegesen nagyobb a régebbi típusú mozdonyokénál – írja a MÁV kommunikációs igazgatósága.
A korszerű kétáramrendszerű villamos mozdonyok – nemzetközi forgalomban, a szükséges hatósági engedélyekkel – alkalmasak a határokon átmenő vonatok továbbítására is. Sokcélú felhasználhatóságuk révén versenyképesebb szolgáltatás ellátását teszik lehetővé a MÁV-Trakció részére, mind a vasúti személyszállításban, mind az árufuvarozásban.
A Traxx mozdonyok 2011 júniusától folyamatosan álltak forgalomba, először Budapest–Miskolc, Budapest–Püspökladány, Budapest–Sopron viszonylatban. Az elmúlt időszakban a Traxxok egyik kiemelt vontatási feladata a kör IC-k (Budapest–Debrecen–Nyíregyháza–Miskolc–Budapest) továbbítása. E szegmensben az új mozdonyok csak 2011 decemberében több mint 50 ezer kilométert futottak, beváltva a hozzájuk fűzött elvárásokat, mivel az állomány gerincét adó V43-as sorozatnál átlagosan 24,9 százalékkal kevesebb villamos energiát fogyasztottak.
A Traxxok jelenleg már Békéscsabán át Kürtösre (Curtici), Székesfehérváron át Szombathelyre, valamint Debrecenen át Záhonyba is továbbítanak menetrend szerinti vonatokat. A Traxxok elsősorban IC- és gyorsvonatokat vontatnak, de emellett személyvonatokkal és tehervonatokkal is járnak. Tehervonatokkal legfőképpen Eperjeske átrakó–Dunaújváros között közlekednek. Darabonkénti átlagos futásteljesítményük havi 22 500 kilométer, a 25 mozdonyból álló flotta ez idáig összesen több mint 2,8 millió kilométert tett meg.
A mozdonyok gyártása, leszállítása, forgalomba helyezése a Bombardier Transportation GmbH-val megkötött szerződésben foglaltak szerint történt. Az első Traxx 2010 szeptemberében érkezett meg, ezt követően történt meg az első két mozdony üzembe helyezési próbája. Később, a 480 001 számú gépet a MÁV dekorációs fóliával „ruházta fel”. A MÁV első image-hordozó mozdonya Kandó Kálmán arcképével és a vasúttársaság fenntarthatósági üzenetével tiszteleg a gazdaságos, korszerű villamosítást újításaival lehetővé tevő zseni előtt.
A két utolsó mozdony, a 480 024 és a 480 025 gyári futópróbájára 2012 január végén volt Németországban. Magyarországra 2012 februárjában érkezett meg a két utolsó Traxx, Ferencváros állomásra. A járművek magyar hatósági próbája 2012 február elején Győr és Mosonmagyaróvár között lezárult. A két mozdony forgalomba állásával már mind a 25 Traxx mozdony dolgozik; személyszállító és tehervonatokat egyaránt továbbít – hangzik a MÁV közleménye.