TSZGY: irány Csík!

iho   ·   2014.06.05. 07:45
00kicsi

Kozma Imre római katolikus pap, irgalmasrendi szerzetes, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alapítója áldja meg indulás előtt a Történelmi Székely Gyorsot és mozdonyát. Kozma atya szertartása pénteken reggel fél hatkor kezdődik a Nyugati pályaudvar tizedik vágányán álló pünkösdi különvonatnál, amely közvetlenül ezt követően, 5:47-kor indul körülbelül 750 kilométeres útjára.

Csucsa egy régi fényképen: a Sebes-Körös völgyét csak odafelé érintjük<br>(a képek forrása: Indóház)

A Történelmi Székely Gyors (egymás között: TSZGY) 2008 óta íródó történelméhez híven, egyúttal az ötletgazda, az Indóház Kiadó vezetője töretlen szándékának megfelelően ezúttal sem marad a zarándokvonat újdonság nélkül: meggyőződésünk, hogy nem elég valamit kitalálni, és évről évre rutinból útjára bocsátani, hanem új energiákat, színeket és tartalmakat kell egy ilyen ügy mellé felsorakoztatni. Ezen szándék jegyében készülünk különös várakozással erre a négynapos útra, hiszen a Történelmi Székely Gyors fedélzetén láthatjuk vendégül a Kossuth-díjas Sebő Ferencet, aki együttesével és a „folyózenét” szolgáltató tanítványaival muzsikál is a vonaton. Odaútban a zarándokvonat történetében először állunk meg Debrecenben, míg hazafelé új útvonalat választottunk, és Zsibón és Zilahon keresztülvonatozva lépünk be a Partiumba. És persze az apró, de annál jelentősebb örömök sem maradhatnak említés nélkül: kisebb ajándékokkal kedveskedünk utasainknak, az étkezőkocsiban Magyarország egyik legkiválóbb mesterszakácsa, Novákné Karácsony Erzsébet tizennégy fogásból álló menüsorral, pazar adagokkal várja a zarándokokat, és a megannyi látnivaló mellett a Sebő együttes zenészei a turnusokba osztott személykocsik utasainak dalokat tanítanak az Orfeum kocsiban – ilyen sem volt még. Jó hír persze az is, hogy oda- és visszaútban is sikerült az eddigi tapasztalatainkat összegezve feszes menetrendet kialakítani: mivel nem hajnalok hajnalán indulunk, utasaink kipihenten, nyugodtan a Nyugatiba érkezve helyezhetik magukat kényelembe a Történelmi Székely Gyorson, amely még elviselhető időben, jóval este tíz óra előtt érkezik meg első célállomására, Csíkszentdomokosra.

A mindig kedves és megható székelyföldi fogadtatás, ezúttal Gyergyószárhegyen

A TSZGY útja, utasainak programja ismert: a hazai síneket elhagyva az észak-erdélyi vasúti fővonalon, a nem villamosított Érmihályfalva–Nagyvárad–Kolozsvár szakasz kivételével magyar mozdonnyal a vonat élén érkezünk meg Csíkba, ahol az egyes felcsíki falvak vasútállomásain a szállásadók várják a vendégeket. Az első nap az utazással telik, ám másnap a bőséges reggeli után a csíksomlyói Mária-ünnepre indulunk a Történelmi Székely Gyorssal. Csíkszereda vasútállomásáról gyalog vonulunk fel a kegytemplomhoz, majd felkapaszkodunk a Kis- és Nagy-Somlyó közötti nyeregbe, ahol részt veszünk a fél egykor kezdődő szentmisén. Az idei pünkösdi búcsú mottója, a Máriára utaló „Boldog a méh, amely Téged hordott” mondat igazsága jelzi: az összetartozás és az anyaméh egyaránt védelmezi a zarándokokat. Késő délután indulunk vissza a vonattal a szálláshelyekre. A harmadik napon felejthetetlen hangulatú vonatozás vár ránk, hiszen Madéfalvától hazánk legjelentősebb, a korábbiakban már ismertetett hegyivasúti pályáján futunk be Gyimesbükk impozáns állomására. Az itteni
fogadtatást követően elsétálunk a vasútállomásról a történelmi határon magasodó Antalok sorkán a vidéket vigyázó, 1629-ben emelt Rákóczi várhoz, illetve a Tatros partján álló, felújított MÁV-őrháznál zajló megemlékezések színhelyére. A Gyimesi-szorosban helyi idő szerint fél egykor kezdődik a Sebő félórás, a Duna Televízió jóvoltából közvetített előadása. A Gábor Áron mozdony az ugyanakkor ugyanott időző másik különvonat mozdonyával, a tavaly az Indóház finanszírozásában felmatricázott Mátyás mozdonnyal összekapcsolva fél háromkor gördül ki a legkeletibb MÁV-őrházhoz. A negyedik nap a visszaúté, és az egykori Szamosvölgyi Vasút zsibói szárnyán gyorsan haladva már délután négyre a határra érünk, a Nyugatiba pedig este nyolcra fut be a Történelmi Székely Gyors.

A csíksomlyói búcsú

A TSZGY idén a 480 004 mögött kilenc kocsis lesz (88-71 WRbumz+Orfeum+öt 20-80+kettő 19-80), Debrecen és Érmihályfalva között 628+418 trakcionálással közlekedik a vonat. Onnan Kolozsvárig egy CFR 060-as hangorgiáját sodorja majd a menetszél az erre fogékony utasok fülébe, Kolozsvártól pedig ismét a 004-es Traxxé a főszerep.

A gyimesbükki 30-as őrház az ezeréves határon

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek