Új háromszekciós dízelmozdonyokkal szállíthatnak szenet Jakutföldön

iho/vasút   ·   2021.07.22. 12:00
3te25k2m_elgatrans

A Transzmasholding (TMH) által gyártott monstrumok az Elga-Trans magánvasút tehervonatait fogják továbbítani.

Az orosz Elga-Trans és a Transzmasholding idén májusban kötött szerződést hat 3TE25K2M sorozatú, háromszekciós, fővonali tehervonati dízelmozdony megépítésére. Az első három gépszörnyet már le is gyártotta brjanszki üzemében (BMZ) a TMH, de a fennmaradó hármat is még az éven átadják. A járművek karbantartási feltételeiről jelenleg is tárgyalnak a felek.

A Elga-Trans magán-vasúttársaság üzemelteti az Ulak–Elga vasútvonalat, mely a Bajkál–Amur fővonallal (BAM) kapcsolja össze a Jakutföldön található Elga szénbányákat, Oroszország legnagyobb kohászati szénmezőjét. Az új mozdonyokkal szénvonatokat fognak vontatni a bányákból. A társaság eddig meglehetősen öreg mozdonyparkkal dolgozott: kétszekciós 2TE116-osokat, háromszekciós 3TE10-eseket, valamint szóló, hattengelyes TEM2-eseket és TEM18-asokat üzemeltetett – mindegyik gép legalább húsz éves.

Az éven azonban megkezdődött a flottafiatalítás: két hattengelyes, a TMH által nemrég kifejlesztett TEM28-as tolatómozdonyt béreltek ki a TMH Prótól. A gépek karbantartását és javítását a TMH Pro és partnere, a LocoTech-Promservis a helyszínen végzi el.

A beszerzés érdekessége, hogy az Elga-Trans formájában most először vásárol magántársaság a meglehetősen új modellnek számító 3TE25K2M-ekből, melyet 2017 elején mutatott be a TMH. A szekciónként 3100 kilowatt teljesítményű és hattengelyes, vagyis összesen 9300 kilowattos és tizennyolc tengelyes mozdonyok első példányai 2020 elején álltak üzembe az orosz nemzeti vasút RZSD flottájában, azóta pedig már ötvennél is több dolgozik belőlük az RZSD Távol-keleti Vasúti Körzetében, Komszomolszk-na-Amure bázissal.

A 3TE25K2M-ek számos korszerű mérnöki megoldást vonultatnak fel, többek között gördülőcsapágyas kerék-motor blokkot, mikroprocesszoros moduláris vezérlési rendszert, váltakozó áramú villanymotorokat a segédrendszerekben, továbbá csavaros kompresszorcsomagokat. Az elvárt megbízhatóság érdekében a dízelmotor rendelkezik teljesítménytartalékkal arra az esetre, ha a külső hőmérséklet rendkívül alacsony lenne, vagy ha a gépnek nagy tengerszint feletti magasságon, alacsonyabb oxigénsűrűség mellett kellene dolgoznia. A mozdonyszemélyzet komfortos munkakörülmények között dolgozhat, melyek megfelelnek napjaink összes egészségügyi, biztonsági és ergonómiai előírásainak. A dízelgépek az elődökhöz képest kevesebb gázolajat fogyasztanak, és az üzemeltetési költségeik is alacsonyabbak, ennek következtében gazdaságilag kiemelkedő hatékonysággal bírnak.

A magántulajdonban álló, orosz Transzmasholding a vasúti és városi járművek gyártása terén piacvezető Oroszországban és a FÁK-államokban, világszinten pedig hatodik. A moszkvai központú vállalatcsoport termékek és szolgáltatások teljes palettáját kínálja az új járművek tervezésétől és fejlesztésétől azok korszerűsítésén, karbantartásán, valamint életciklus-szolgáltatásokon át a digitális jelzőberendezésekig és forgalomirányító rendszerekig. A vállalatnak Svájcban, Magyarországon, Dél-Afrikában, Egyiptomban, Argentínában, Fehéroroszországban és Kazahsztánban van leányvállalata, gyártóüzeme pedig összesen tizenöt helyszínen. A partnerekkel együtt több mint harminc országban van jelen.

(X)

(Nyitókép forrása: Transzmasholding)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Megtizedelődött a Szili-flotta

Károly Szabolcs   ·   2021.07.24. 15:00

Közel harminc V43-ast kukázott ki hivatalosan a MÁV-Start. A mozdonytípus kedvelőinek azonban még nem kell túlzottan aggódni, még legalább tíz évig fognak futni a Ganz-gépek.