Új Jak-40, L-410, megmentett Ancsa az Aeroparkban!

iho   ·   2015.06.12. 18:45
cim

Újabb repülőgép-típussal és összesen három repülőgéppel bővült a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér kettes terminálja mellett található repülőgép-múzeum kiállítása. Pénteken hajnalban érkeztek meg az új repülőgépek az Aeroparkba, amelyek a június 20-i, szombati Múzeumok Éjszakája rendezvényén már megtekinthetők lesznek, adja hírül az Aeroparkot kezelő  Légiközlekedési Kulturális Központ.

A repülőterek futópályáinak műszeres leszállító rendszereit és légi navigációs berendezéseket egykoron kalibráló, HA-LAF lajstromjelű, 1990-ben gyártott L-410 UVP-E8A Turbolet típusú, 902518-es gyártási számú repülőgépet pénteken hajnalban vontatták át a repülőtér területéről az Aeroparkba. A repülőgép vagyonkezelője, a Budapest Airport és az Légiközlekedési Kulturális Központ megállapodásának köszönhetően a gépet mostantól a nagyközönség is megcsodálhatja. Az L-410-es típusból mindeddig egyetlen példány sem volt kiállítva Magyarországon.

A 410-es mint aktív kalibrálógép

Szintén az Aeroparkba került a budapesti repülőtér területén évek óta tárolt HA-LRA lajstromjelet viselő Jak-40-es. A szovjet gyártmányú háromhajtóműves regionális gép a 2014. május 28-án tragikus hirtelenséggel, repülőgép-balesetben elhunyt pilóta és szenvedélyes repülőgép-gyűjtő Komócsi Zoltán tulajdona volt. A Jak-40-es a Komócsi-család, a Budapest Airport és az Aeropark megállapodásának köszönhetően került át a múzeumba.

A gépek átvontatását a repülőtér üzemeltető kényszerhelyzeteket kezelő csapatának szakemberei és speciális szerei hajtották végre pénteken hajnalban.

A harmadik új repülőgép a tavalyi évben bezárt Üllői úti gyorsétterem parkolójából kimentett An-2-es repülőgép, amelyet a közelmúltban szereltek össze a múzeum által felkért szakemberek, a következő hetekben pedig kiállítás arculatához illeszkedő új festéssel látja majd el az Aeropark.

Az éjszakai átvontatás képei <br>(fotók: LKK)

– Nagyon örülünk, hogy újabb, a magyar légiközlekedésben korábban széles körben használt repülőgépekkel gyarapodott az Aeropark kiállítása. Fontos mérföldkő számunkra, hogy Komócsi-család, a Budapest Airport és szervezetünk együttműködésének eredményeként sikerült megmenteni a repülőtéren évek óta tárolt Jak-40-est. Az L-410-es kalibráló gép pedig népszerű és különleges darabja lesz a kiállításunknak, amely jellegzetes és szerethető formavilágának köszönhetően biztosan az egyik kedvence lesz a múzeumunkba látogató gyerekeknek – mondta Somogyi-Tóth Gábor, az Aeroparkot üzemeltető Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója.

– Az An-2-es, amelyet az Üllői úti gyorsétteremtől „örököltünk”, majd az új festésében az egyik legszebb repülőgépe lesz az Aeroparknak – de ez egyelőre maradjon meglepetés! Minden repülést szeretőt arra invitálunk, hogy a Múzeumok Éjszakáján látogasson el az Aeroparkba.

A június 20., szombati rendezvényünkön látogatóink megtekinthetik az újonnan érkezett repülőgépek mellett a kiállításra kerülő ma is használt és veterán repülőtéri földi kiszolgáló járműveket, tűzoltó, mentő és kutyás kereső bemutatót, a kivilágított pilótafülkéket, valamint a múzeum repülőgép-szimulátorát is kipróbálhatják – tette hozzá az ügyvezető a kht. közleményében.

Az L-410-essel az iho/repülés is foglalkozott a típussal kapcsolatos sorozatában. Mint akkor megírtuk, 1990-ben egy Uniker nevű vállalkozás egy üzlete utáni ellentételezésként három L–410UVP-E típusú repülőgépet kapott fizetségül. Mivel a társaság egyáltalán nem foglalkozott repüléssel, a HA-LAF lajstromjelű repülőgépet már a gyártás ideje alatt eladta a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóságnak, amely légi kalibrálási célra kívánta felhasználni.

A repülőgép átvételére a leendő üzembentartó, a Budapest Aircraft Service képviselőivel Fejéregyházi László hatósági pilóta, ifj. Badovszky György és Fried Ervin hatósági műszaki felügyelők utaztak Kunovicébe. A három gépet sikeresen átvették és hazarepülték. A HA-LAF utasterébe modern navigációs ellenőrző berendezéseket építettek, ezek a közelmúltig végezték itthon és külföldi repülőtereken a földi berendezések ellenőrzését.

Ez a három repülőgép volt az első, amelyekbe modern Bendix King rádiónavigációs berendezéseket, velük együtt működő robotpilótát és színes időjárásradart építettek. A LAD és LAE a Farnairnél beállt a folyamatos csomagszállítást végző gépek sorába. Végül 2005-ben a típus kivonásakor a Farnair ezeket a gépeket is eladta az ABC Air-nek.

Az 1974-ben készült HA-LRA lajstromjelű Jak-40-es részese volt a kilencvenes évek elején a hazai belföldi illetve regionális utasszállítás felélesztésének kísérleteiben. Az egykori reptérkezelő Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság Aviaexpress néven indított mini-légitársaságot, ennek egyik gépe volt ez a példány, amellyel „vékonyabb” vonalakat repült illetve megpróbált olyan járatokat indítani, mint a Budapest–Munkács, Budapest–Lvov, eljutott a gép egy alkalommal Ivano-Frankovszkba, de volt, amikor a Malév bérelte ki, például Luxemburgba is repült vele, majd 1996-tól egy másik légitársaság, a Lin Air üzemeltette, de ekkor is volt, hogy a nemzeti légitársaság vette igénybe. Használták teherszállításra is, 2001-ben vonták kivéglegesen a forgalomból.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek