Új magyar helyett használt külföldi buszok
Miközben a buszgyártó ágazat termelése világszerte nő, itthon továbbra is csak szerény megrendelésekben reménykedhetnek a gyárak. Pedig választék van bőven és a BKV végletekig elöregedett járműparkjának cseréje miatt kereslet is – írja a Népszabadság.
Akár jelképes is lehet, hogy Magyarország féléves EU-elnöksége idején török buszok szállították a külföldi vendégeket Ferihegyről a városközpontba: hiába ajánlkoztak hazai gyártók, a magyar buszoknak nem jutott a reklámlehetőségből. Napjainkban a budapesti utakon kínai BYD buszt tesztelhetnek az utasok. A Build Your Dream márkanevet a „valósítsd meg az álmod” angol kezdőbetűiből kreálták. A vegetáló magyar buszipar is csak álmodik a tenderekről, és a közösségi közlekedés átszervezésének befejezésére vár.
Magyar Nemzeti Vagyonkezelő által működtetett 24 Volán-vállalkozást hat régiós csoportba tömörítik, de továbbra is nagy kérdés, hogy az immár egy éve tartó átszervezés után még mennyit kell várni az újabb buszbeszerzésre. Eredetileg tavaly megpályáztatták a gyártókat, de a Volán-társaságok 2011-es költségvetésében szereplő 320 magyar busz helyett csak száz kellett, ilyen darabszámokkal a hazai piac egyetlen buszgyárat sem tud eltartani, nemhogy hatot vagy tízet, mert nagyjából ennyi alkalmas erre a tevékenységre.
Miközben az ágazat termelése világszerte nő, itthon továbbra is csak szerény megrendelésekben reménykedhetnek a buszgyártók. A fénykor tízezernél nagyobb éves darabszámával szemben tavaly 150 busz készült itthon. Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének elnöke szerint a két nagy cég, a Kravtex és a NABI együtt akár évi ezer jármű gyártására is képes. Kisebb kapacitású az ARC és a márkanevet adó Ikarus közös vállalkozása, a Magyar Autóbuszgyártó Kft., mely tavaly ősz óta nem kapott megrendelést. A Kravtex a legkomplexebb vállalkozás, mely az alvázépítéstől a gépészeti szerelés mellett a karosszériagyártásig mindenre képes, jelenleg száznál több majdnem készre szerelt busza vár tenderre. Működik még a Csaba Metál Zrt., felhagyott viszont a buszgyártással a debreceni Járműtechnikai Zrt., ami nem csoda, hiszen ebben az ágazatban akkor is legfeljebb három-öt százalékos nyereséggel lehet számolni, ha elkelnek a buszok.
A teljes cikket ide kattintva olvashatja.