Új nyomvonalon vezetve, négysávossá válik a 83-as főút Pápa és Győr között

iho/közút   ·   2020.10.16. 12:00
83asut_ujnyomvonal

A fejlesztéssel 2023 végére akár húsz perccel is csökkenhet az eljutási idő a két település között.

Az új nyomvonalnak köszönhetően a 83-as főút Pápa és Győr, M1 autópálya közötti szakasza elkerüli majd a településeket, ezzel jelentősen csökkenni fog a jelenleg rendkívül balesetveszélyes és rossz nyomvonalvezetésű út forgalma. A 36 kilométeres új nyomvonalat kétszer két sávval alakítják ki, középen fizikai elválasztással, 20,5 méter koronaszélességgel, leállósáv nélkül. A szakaszra hat különszintű csomóponton keresztül lehet majd felhajtani, és 23 műtárgy is épül.

A kivitelezés két ütemben zajlik: a Pápa és Tét déli csomópont közötti, 18,4 kilométeres, valamint a Tét déli csomópont és a Győr közötti 17,6 kilométer hosszú szakaszokon. Előbbin tizenöt műtárgy és két külön szintű csomópont (Pápa Észak, Gyarmat), valamint a pápai repülőtérhez vezető úton egy vasúti felüljáró épül, utóbbi szakaszon pedig nyolc műtárgyat és négy különszintű csomópontot (Tét dél, Tét észak, Győrszemere, Koroncó) hoznak létre. Az új nyomvonalhoz 137 ezer köbméter aszfaltot és 3,7 millió köbméter töltésanyagot építenek majd be, valamint több mint 9500 fát fognak ültetni.

Új nyomvonalon vezetve négysávossá bővül a 83-as főút (képek forrása: NIF Zrt.)

A győri bevezető már 2018-ban elkészült a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában. Ennek első, egy kilométeres szakaszához hasonlóan a további három kilométer is kétszer két sávosra bővül, zajvédőfal, valamint két további turbókörforgalom (a Malom utcánál és az Új Élet utcánál) is létesül. A beruházás részeként megépül a 83-as főút pápai repülőtéri bekötőútja is, mely lehetővé teszi a repülőtér és a város közvetlen megközelítését a vasúti átkelő külön szintben történő keresztezésével.

A projekt előkészítése befejeződött, megtörtént a területszerzés, a szükséges fakivágás, valamint a régészeti feltárások. Idén kiépülnek a kivitelezéshez szükséges szállító és organizációs utak, továbbá megkezdődik a humuszolás, és elindulnak a hidak próbacölöpözési munkálatai is. Az új útszakaszon alkalmazható száztíz kilométer per óra megengedett sebességnek köszönhetően a mostani 55 perces utazási idő körülbelül húsz perccel csökken Pápa és Győr között. Továbbá várhatóan megszűnik a torlódás Győrben, a Malom úti csomópont térségében.

A nettó 90,5 milliárd forint értékű fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) megbízásából, a NIF Zrt. beruházásában valósul meg. A Pápa és Tét déli csomópont közötti szakaszt a Duna Aszfalt Kft., a Tét déli csomópont és Győr közötti részt pedig a Soltút Kft. építi meg.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Utashalál a railjeten

iho/vasút   ·   2012.07.19. 16:08
Budapest felé tartott a RJ 49 számon közlekedő vonat, amikor a személyzet mentőt kért Győr állomásra egy rosszul lett utashoz.