Új TGV-vonalat avattak Franciaországban
A Tours és Bordeaux közötti nagysebességű vonalat, amely a TGV-hálózat délnyugati ágának egyelőre utolsó szakasza, február 28-án avatták fel François Hollande elnök jelenlétében. A Sud Europe Atlantique, azaz SEA, még egyszerűbben a L’Océane nevet viselő vonalon a tervek szerint júliusban indul el a menetrendszerű forgalom. A 2012-ben kezdett építési munkák egy évvel ezelőtt fejeződtek be, azóta a vonalon tesztek folynak.
A 340 kilométer hosszú vonal tervezése és építése során 119 településsel kellett egyeztetni, és ahogy Bordeaux-t elérte a vonal, felerősödött a további, déli irányú meghosszabbítás által érintett települések tiltakozása is.
Üzembehelyezése után a vonalon 320 kilométeres legnagyobb sebességgel fognak közlekedni a vonalra dedikált arculatot kapott szerelvények, a tervezett utazási idő Párizs és Bordeaux Saint Jean között 2 óra 4 perc. További nagy szám: a vonal építése 7,8 milliárd eurót emésztett fel. Ez a 2340 milliárd forintnak megfelelő összeg körülbelül négy négyesmetró költsége, ezért viszont 340 kilométer vasútvonal épült.
A francia vasúthálózat legújabb eleme egy további újdonsággal is szolgált: építési és üzemeltetési jogát ötven évre egy köz- és magánbefektetőkből álló társaság, a Lisea szerezte meg. Közöttük található 33,4 százalékos részesedéssel a budapesti négyes metró építésében is rész vállaló Vinci. A 2061-ig tartó üzemeltetés során a Lisea átlagosan 22 eurót kap vonatkilométereknént a pályát használó társaságoktól. A Lisea hivatalos közleményében szereplő, évi húszmilliós remélt utasszám enyhén magasnak tűnik, ezért kezeljük kritikával: egy TGV-Duplex-szerelvény 508 ülőhelyes, az évi húszmilliós forgalom eléréséhez naponta 56 ezer, azaz irányonként 28 ezer utasnak kellene megjelennie, amit kis jóindulattal a nap minden órájában irányonként egy csatolt Duplex-szerelvény sem tudna elszállítani. A 250 ezres Bordeaux agglomerációjával együtt sem tudja népessége egytizedét naponta TGV-re ültetni, így hát joggal feltételezhetjük, hogy a Lisea évi kétmillió utasra gondolt reálisan. A Párizs és Bordeaux közötti vasúti utazások számának húsz százalékos elvárt emelkedése viszont reális cél lehet. Megjegyzendő, hogy a vonalszakasz elkészülte előtt Párizs és Bordeaux között a hagyományos vasútvonalat is igénybe véve tizenöt pár TGV-szerelvény közlekedett.
Az új vonalszakaszra a SNCF tizenöt új szerelvénygarnitúrát rendelt az Alstom belfort-i üzeméből, ezek 2019-ben és 2020-ban készülnek el, költségük 475 millió euró, karbantartással együtt.
Bordeaux azonban nem az egyetlen francia nagyváros, mely ettől az évtől bekapcsolódik a nagysebességű hálózatba: Rennes a TGV Bretagne-Pays de la Loire-ágán szintén júliustól már csak másfél óra vonatútra lesz Párizstól.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!