Újabb Jumbo-búcsúk, lesz egy második 747-es Top Gear díszlet…

iho/repülés   ·   2020.10.24. 12:00
britishairways_216861462933996

A British utolsó óriásai is kirepültek Heathrow-ról, a Virgin púposai az Atlashoz kerülnek, a KLM tervezi a 747-esek után a A330-asai kivonását is.

Újabb példányok, főképp „az Ég Királynői” vonulnak végleges vagy időleges pihenőre, az utasszállító szerepkörből mindenképp meg kell válniuk, a teherszállítás még lehet, hogy egy ideig-óráig vagy akár még pályájuk végéig megmarad. Ilyen furcsa volt a sorsa a KLM 747-eseinek.

A holland légitársaság a tavaszi nagy leállítási hullám során „tolta fűre” az óriásgépeit, de amikor kiderült, mekkora az igény a visszaesett, vagy akár nullára redukálódott utasszállítás mellett a teherszállításra, két Jumbóját visszahozta a forgalomba, átmeneti cargo-gépként, amelyek főképp egészségügyi felszerelések dobozait vitték az utasterekben. Ezek teljesítik utolsó útjukat – legalábbis a légitársaság színeiben – vasárnap, néhány órás különbséggel visszatérve a Schipolra. Nem tudni, lesz-e nagy ünnepség, nincsenek hírek a gépek további sorsáról, egy biztos, mindkét gép KL 747 járatszám alatt landol az amszterdami reptéren.

(fotó: KLM)

Néhány nappal ezelőtt repült el Heathrow-ról a British Airways két utolsó Boeing 747-ese. Sokféle találgatás látott napvilágot az ikonikus gépek további sorsáról, nos, az egyikről (G-CIVW), amely már korábban elbúcsúzott, kiderült, hogy Cardiffből átrepülve a Dunsfold Aerodrom végleges lakója lesz, és filmstúdióként vagy filmek díszleteként, rendezvények és képzések helyszíneként dolgozik tovább.

Arról a repülőtérről van szó, ahol a nálunk is népszerű Top Gear sorozat felvételei zajlanak a pályán, a gurulókon, sőt, a belső jeleneteket az egyik stúdiónak berendezett hangárban rögzítik. A külső felvételeken időnként feltűnik egy teljesen furcsa másik Jumbo, egy szintén ex-British 747-200-as, amelyet egy James Bond film kedvéért nagyon átpofoztak valami hiper-szuper kísérleti géppe, a külső hajtóműve helyére nagy póttartályokat kapott, a belső pilonon viszont két hajtómű függeszkedik egymáshoz simulva, B-52-es stílusban.

(fotó: aviationfilming.com)

Visszatérve a realitásokhoz: a Virgin Atlantic ugyancsak Heathrow-ról indította illetve indítja 747-esei utolsó járatait, de ezek a gépek, legalábbis kettő közülük, új életre lesznek átalakítva. Az október elején elrepült G-VROM már a helyszínen van, a G-VROS (a társaságnál a „Forever Young” néven repült…) vasárnap indul az arizonai Marana célállomásra, ahol az Atlas Air számára alakítják át mindkettőt. És az sem biztos, hogy teherszállítók lesznek: az Atlas ugyan elsősorban cargo-társaságként ismert, de vannak utasszállítói is, amelyek főként az amerikai hadvezetés megbízásából teljesítenek charter-járatokat.  

Portálunk nem először ír arról, hogy a járvány okozta drámai forgalom-csökkenés felgyorsította a négyhajtóműves utasszállítók kisorolását a légitársaságok flottáiból, és azt is mindig hozzá kell tenni, hogy a Covid-korszak valóban csak előbbre hozta a távozásukat, merthogy egyfelől ezeknek a hatalmas gépeknek a kihasználtsága mindig is kétséges volt.

(fotó: VS/Airways Magazine)

Másrészt a négy hajtómű fogyasztása és karbantartási plusz igényei ugyancsak gazdaságtalanná tették az üzemeltetésüket a hasonló kapacitású nagy kéthajtóművesekkel (B777, A350) szemben. Vonatkozik ez a 747-esek átlagánál jóval fiatalabb A380-asokra is, amelyeket a Jumbóknál is nehezebb volt a járatok többsége esetében utasokkal feltölteni. Ugyancsak kevés maradt szolgálatban a nem annyira óriási, de ugyancsak négyhajtóműves A340-esekből.

A helyzet komolyságát és az iparág súlyos gondjait azonban talán az a hír illusztrálja leginkább, hogy a KLM elnöke egy belső videóban felvetette a légitársaság 13 A330-asának előrehozott nyugdíjaztatását is, pedig ezek kéthajtóművesek. Igaz, ebben az esetben nem csak túlkapacitásról van szó, hanem arról, hogy a légitársaság igyekszik könnyebbé tenni a flotta üzemeltetését a homogenizálással, vagyis minden kategóriában azonos gyártó gépeit repültetné. Ennek jegyében adta át az AF/KLM csoport másik tagjának, az Air France-nak a holandok A350 rendeléseit, és a 330-asok leadásával kizárólag Boeing 777-esek és 787-esek veszik át a hosszútávú hálózatot.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.