Újabb szakaszába lépett a bécsi U2-es metró építése

iho/vasút   ·   2023.09.09. 15:00
01_u2_bovul

Még javában tartanak ugyan az osztrák főváros legnagyobb klímavédelmi beruházásának, az U2/U5-ös metrónak a kivitelezési munkái, máris újabb mérföldkőhöz érkezett a projekt. Elkészültek a metróvonal bővítésének tervei. Az új szakasz építése 2028-ban kezdődhet és 2032–2035 között fejeződhet be.

Az U2/U5-ös vonal a 90-es évek óta a legnagyobb metróépítési vállalkozás Bécs belvárosában, aminek keretében összesen tizenegy kilométernyi alagúttal és tizenkét új megállóval bővül az osztrák főváros metróhálózata. A beruházás első fázisában az U2-t meghosszabbítják a Rathaus és a Matzleinsdorferplatz között, a Karlsplatz és a Rathaus közötti szakasza pedig átkerül az U5-höz. Ez az új, türkizkékkel jelölt vonal – az U5 – lesz Bécs első, teljesen automatizált metróvonala és a Frankplatzig közlekedik majd. A terv az, hogy egy következő fázisban meghosszabbítják egészen Hernalsig és három állomást építenek hozzá.

A még szintén javában készülő – illetve átalakuló – U2-es metró ezzel szemben máris újabb mérföldkőhöz érkezett: elkészültek a további bővítésének a tervei. A második építési fázis során két új megállót kap (Gußriegelstraße és Wienerberg), így Bécs egyik legsűrűbben lakott kerületének jelenthet újabb közvetlen összeköttetést a belvárossal. Az új, 2,2 kilométeres szakasz építése a tervek szerint 2028-ban kezdődik és 2032–35 között fejeződik be. Ha elkészül, az U2-es metró Seestadt Asperntől egészen a város déli részéig, Wienerbergig szállítja majd az utasokat.

Az U2-es metró két új állomásának látványterve (illusztrációk: Architekt Moßburger/OLN-Office Le Nomade)

A teljes, 2,1 milliárd euró összköltségű U2/U5 projektet az osztrák állam, Bécs városa és a Bécsi Közlekedési Vállalat, a Wiener Linien közösen finanszírozza. A beruházás során a meglévő állomásokat is modernizálják és alkalmassá teszik az automatizált működésre. A megállók környékének tervezésekor fontos szempont, hogy sok zöldterületet hozzanak létre, optimalizálják az átszállási és továbbutazási lehetőségeket valamint változatos mobilitási lehetőségek közül választhassanak az utasok a hazáig tartó néhány száz méter megtételéhez.

Az új metróvonal vonzáskörzetében 370 ezer ember él, de további 300 millió utas szállítását teszi lehetővé. Megépítésével évente mintegy 75 ezer tonnányi szén-dioxidtól lehet megkímélni Bécs levegőjét. Ennyi szén-dioxidot jelenleg 6 millió 30 éves fa tud felvenni, vagyis egy akkora erdőt kellene ültetni, mint Bécs Donaustadt kerülete.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Városi vasút

Több mint hatszor elmentek már a Holdra: három éve közlekednek a vasútvillamosok Szeged és Hódmezővásárhely között

MÁV/iho   ·   2024.11.29. 17:00

Születésnapját ünnepli az elmúlt időszak legnépszerűbb kötöttpályás fejlesztése: három évvel ezelőtt, 2021. november 29-én kezdte meg utasforgalmi próbaüzemét a Hódmezővásárhely és Szeged között közlekedő vasútvillamos. Az utazásszámok folyamatos emelkedést mutatnak, egy átlagos munkanapon mintegy 4600 utazáshoz választják.

Vasút Városi vasút

Eldőlt, ki készítheti el a dél-pesti villamosfejlesztések tanulmánytervét a BKK-nak

BKK/iho   ·   2024.11.28. 17:20

Újabb szakaszába lép a dél-pesti villamoshálózat fejlesztésének tervezése. A Budapesti Közlekedési Központ kihirdette, ki készítheti el a térség közlekedésfejlesztési projektjeit előkészítő, illetve megalapozó tanulmánytervet, amelynek célja, hogy műszaki és forgalmi szempontból megvizsgálja a Dél-Pesten tervezett fejlesztéseket – kiemelten a 3-as villamosvonal Pesterzsébetig tervezett meghosszabbítását, valamint a 42-es villamos vonalának lehetséges fejlesztését, meghosszabbítását –, és ezek egymásra gyakorolt hatását.