Újabb szlovák vonalakon indulhatnak magánvasutak

iho/vasút   ·   2012.03.10. 20:30
00

Megkezdődtek a tárgyalások a szlovákiai Közlekedési Minisztérium és hat lehetséges üzemeltető között a regionális vasúti utasszállítás tendereztetéséről. Még több kérdésben szükséges a megegyezés, többek közt a vonatbeszerzésről – adja hírül a Railway Gazette.

A tárca tavalyelőtt jelentette be, hogy a szlovákiai vasúti utasszállítás legfeljesebb 35 százalékát bocsátja tenderre, és ezt a  regionális szolgáltatásokkal kezdi.

Privigye vasútállomása 2010. nyarán még csupa állami, friss festésű Búvárral és Buzenykával<br />(fotó: Tevan Imre)

A nemzeti hálózatot kilenc régióra osztották a versenytárgyalások kiírására. Az első csomag a Túrósdivék (Diviaky) – Felső Stubnya (Horná Štubňa) – Privigye (Prievidza), Privigye – Sarlókajsza (Lužianky) – Érsekújvár (Nové Zámky) és Sarlókajsza – Üzbég (Zbehy) – Lipótvár (Leopoldov) vonalakat foglalja magába, amelyeket a sikeres jelentkezők 2013-ban vehetnek át működtetésre.

Az állami ŽSSK monopóliumát először a cseh RegioJet törte meg, amely – mint arról az iho.hu is beszámolt – március negyedikén kilenc évre szóló szerződés értelmében kezdte el a 95 kilométeres Pozsony-Révomárom vonal üzemeltetését. A szlovák kormány a cseh cégnek 5,7 eurót fizet vonatkilométerenként, ez az összeg a ZSSK-nak 6,76 euró volt. Az utasok újságot kapnak, italaautomatákat és ingyenes wifit használhatnak, az első évben a RegioJet 1,7 millió utasra számít.

A Regiojet megkezdi szolgáltatását Révkomáromban március 4-én,<br>(fotó: Matyus Ákos)

A Raiway Gazette híradása szerint a cseh vállalat három hónapja üzemelteti a Prága – Ostrava – Havířov – Zsolna (Žilina) vonalat Csehországban, ezalatt a vonatok 105 ezer utast szállítottak, átlagos kihasználtságuk meghaladta a 80 százalékot.

A Railway Gazette híradása ugyanakkor nem tér ki arra, hogy a mostani tendertárgyalások hat résztvevője között ott van-e a RegioJet.

Kapcsolódó hírek