Újjáépítenék a genovai hidat - Renzo Piano tervei alapján

iho/közút   ·   2018.09.10. 11:15
hid_genova_renzo_piano_makett_kislid

Egy genovai sajtótájékoztatón az ismert olasz sztárépítész, Renzo Piano (akinek talán legismertebb, mindenképpen úttörő műve a párizsi Pompidou-központ), egy új híd tervével állt elő, melyet a múlt hónapban összeomlott genovai Polcevara-viadukt helyére tervezett.

Az új híd makettje, még az összetörés előtt

A genovai származású olasz építész szerint az új híd egyben emlékmű is lenne, mely ezer éven át is kitartana. Elképzelései alapján a hídszerkezetnek fehérnek kell lennie és egy hajóhoz kell hasonlatosnak lennie. A kissé érthetetlen információ világossá válik, ha a tervezett új híd metszetére tekintünk: a sajtótudósítások elfelejtették hozzátenni, hogy a pilléreken álló, szokásos szerkezetű gerendahíd pályalemezének metszetéről van szó, az rajzolja ki egy hajótest alakját, minimális ellenállás kifejtve oldalirányú szélben.

Úgyszintén szépek az ovális metszetű pillérek, bár a konstrukció formavilágától idegen a két középső nagyfesztávú szekció ferde alátámasztása – de ha engedékenyek vagyunk, akkor ezt felfoghatjuk akár a Morandi-viadukt ferde kábelére való utalásnak.

Szavai szerint viszont nem egy szokásos „az elesettek emlékműve”-tematikára felhúzott építményt kell elképzelni, hanem egy rendkívül józan szerkezetet, ami biztonságos, könnyed, jól karbantartható, és az egész város új jelképe lehetne. Az augusztus közepén bekövetkezett hídomlás negyvenhárom halottjának emlékére minden egyes áldozatot egy lámpa jelképezne az új hídon. A viszonylag hosszú hídon a negyvenhárom lámpa úgy adhat elegendő fényt, ha az oszlopok elég magasak – a metszeten is jól látszik, hogy a híd megvilágítása kívül esik a szokásos közvilágítás témakörén, inkább artisztikus műről van szó, ahol a lámpaoszlopok ráadásul még át is szúrják a híd pályalemezét, így alulról is láthatóvá válnak.

A Renzo-viadukt tervezett metszete és a közvilágítás rendszere

A tervbemutató ugyanakkor elég balszerencsésen zajlott le: az üzemeltető, az Autostrade per l'Italia igazgatója, Giovanni Castellucci leejtette a makettet, amely összetört. Információnk szerint az esetnek kivételesen nem voltak sérültjei sem.

Genova polgármestere, Marco Bucci ezzel egyidőben nemzetközi építészeti tervpályázatot hirdetett a hídomlásban részben megsemmisült épületek újjáépítésére is. Szavai szerint a katasztrófát szeretnék úgy tekinteni, mint egy új esélyt a város számára, amely az újjáépítés lezárulása után még szebb lenne, mint volt korábban.

A pusztítás sajnos nem ért véget a hídomlással, a romok eltakarításához ugyanis néhány alatta lévő, egyébként sértetlen épületet is le kell bontani. Renzo Piano szerint nem szabad sietni az újjáépítéssel, a hangsúlyt az átgondoltságra, a tartósságra és a minőségre kell helyezni. Ennek ellene mondott Giovanni Toti, Ligur tartomány kormányzója, aki 2019 őszén már mindenképpen egy új hidat akar látni a régi helyén, az autópálya-üzemeltető társaság költségén. A társaságnak egyébként húsz alkalmazottja ellen folyik jelenleg nyomozás, többrendbeli, hanyagságból elkövetett emberölés címén.

A hídépítések természetét ismerve nem nehéz megjósolni egyébként, hogy egy év múlva semmiféle építmény nem fog a régi híd helyén állni, addig legfeljebb egy ideiglenes építményekkel biztosított terelőút kijelöléséről lehet szó.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közút Autóbuszközlekedés

Itt a Credobus Econell 18 Next!

iho/közút   ·   2021.10.15. 09:00

A tervek szerint tíz éven belül magas technológiai színvonalú, a környezetet kisebb mértékben terhelő, hazai gyártású autóbuszokra cserélik a magyarországi autóbusz-állományt – mondta Palkovics László innovációs és technológiai miniszter Budapesten, a Credobus Econell 18 Next hazai fejlesztésű csuklós autóbusz bemutatóján.