Unimogok az amszterdami metróalagútban

Kiss Bertalan   ·   2021.06.13. 15:00
00_unimog_amszterdam

A különféle vasúti és villamos pályafenntartási munkálatok során, vagy vasúti vontatásnál gyakori látvány, ha azokat egy Unimog végzi. Ellenben, ha metróalagútban közlekedik egy speciális tehergépkocsi, vagy inkább célgép, az már tényleg érdekes, mint például az amszterdami közösségi közlekedési társaságnál, a GVB-nél.

Amsterdamse Metro

Az amszterdami metróhálózat fiatalnak mondható, az első vonalat csak 1977 októberében adták át a forgalomnak. A 2018 júliusában átadott 52-es, sorrendben az ötödik, észak–déli vonallal már 43 kilométer a teljes hálózat, összesen 58 állomással. Azonban csak 3,5 kilométer fut a föld alatt és vannak közös vonalszakaszok is. A metrók 50-nel kezdődő számozást kaptak a járműkategóriák között. Az áramellátás szintén harmadik sínből történik, a tápfeszültség 750 volt, a szerelvények maixmális sebessége 70 kilométer/óra.

Egy erős páros

A két Mercedes-Benz Unimog U 423-as pályakarbantartókat a metróhálózat bővítése miatt vásárolták. A járműveket a szintén holland KOKS Group felépítményezte, míg a vasúti közlekedéshez szükséges kialakítást és összekapcsló szerekezeteket a német Zagro-csoport kivitelezte. Elektronikus és maunuális összekapcsolás egyaránt lehetséges.

Az egyik jármű egy műhelykocsi felépítményt kapott, a másik, platós-fardarus kialíktású. A karbantartásokon kívül a két Unimognak műszaki mentő szerepe is van: a pályán meghibásodott szerelvényeket a kocsiszínbe vontatják. Nemcsak a metró-,  a villamosvonalakon is bevethetők. A platós kivitel leterheve akár 400 tonna vontatására is képes sík szakaszon, ami pályafelújításkor előny, hiszen akár tehervagonokat is vontathat. Néha a két Unimog együttes ereje is kellhet, bizonyos, négy százalékos emelkedésű pályaszakaszokon, ha mondjuk menteni kell egy négykocsis, 120 méter hosszú, 200 tonnás metrószerelvényt.

Alagútban és a telephelyen, párban vontatva

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közút Autóbuszközlekedés

Itt a bajai busz! De csak kártya van nálam... Nem gond!

iho/közút   ·   2023.01.27. 09:00

Pilot jelleggel elsőként a Budapest–Baja vonalon közlekedő egyes járatok fedélzetén lesz lehetőség bankkártyás jegy- és bérletvásárlásra a Volánbusznál. A közlekedési társaság január 30-ától február 26-áig tíz autóbuszon vizsgálja a kártyás fizetést lehetővé tevő fedélzeti eszközöket.