Ütközésveszély: kamerákat a nagygépekre!

iho/repülés   ·   2012.09.13. 13:13
cim2

Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testület azt javasolja a Szövetségi Légügyi Hivatalnak, hogy tegyen kötelezővé a nagyobb utasszállítók számára bizonyos felszereléseket, elsősorban kamerákat, amelyek révén elkerülhetők a földi ütközések.

Az NTSB ajánlása szerint a Boeing 747-esek, 757-esek, 767-esek és 787-esek, az Airbus A380-asok, valamint az MD–10-esek és 11-esek kellene, hogy a gépre szerelt külső kamerákat kapjanak, amelyek látómezeje befogja a szárnyvégeket is. Ezekből a gépekből ugyanis a pilóták csak akkor látják a szárnyvégeket, ha kinyitják a pilótafülke ablakát, és kidugják a fejüket rajta, ami az NTSB megfogalmazása szerint „nem praktikus” megoldás. A kamerák segítségével azonban a személyzet folyamatosan ellenőrizni tudná, hogy van-e akadály a szárnyvégek közelében.

Az NTSB ajánlásai néhány, az elmúlt időszakban történt, olykor kifejezetten „látványos” incidens hatására születtek. Május 30-án egy EVA Air 747-es elcsapta egy American Eagle E–135-ös vezérsíkját, tavaly júliusban a Delta egyik 767-esének szárnyvége ütközött Bostonban egy Atlantic Southeast CRJ–900 vízszintes vezérsíkjával, és aminek a felvétele bejárta a világot, a New York-i Kennedy repülőtéren egy lendületesen guruló Air France-óriás a bal szárnyával ütközött egy az állóhelyre várakozó Comair CRJ–701-essel: a 380-as szinte megpörgette a regionális utasszállítót.

Az NTSB ajánlása szerint a kamerák beépítése nemcsak az új gépekre lenne fontos, hanem a meglévő nagygépes állományt is hasznos lenne kiegészíteni ezekkel a felszerelésekkel. Az amerikai közlekedésbiztonsági testület a hasonló európai intézmény, az EASA számára is megküldte ajánlásait.

Mint azt az iho/repülés egy korábbi cikkében a tavalyi kisebb ferihegyi ütközések kapcsán a szakértő jelezte, manapság a légikikötők földi tere szűkebb, mint az a légtér, ahol feszállás után mozognak a gépek. A földi ütközések sűrűbben fordulnak elő, mint a légi incidensek, az esetek nagy részében ezek kisebb bajt okoznak és kevesebb kárt jelentenek, de nem szabad elfelejteni, hogy a légi közlekedés eddigi legsúlyosabb katasztrófája is a földön történt, amikor a Pan Am és a KLM 747-esei ütköztek össze Tenerifén.

A kamerázásra javasolt típusok között nem véletlenül szerepel az A380-as is, annak ellenére, hogy a világ jelenlegi legnagyobb utasszállítójának van saját kamerarendszere, amelynek képeit egyébként a fedélzeti szórakoztatórendszer részeként az utasok is élvezhetik. Amint azt az NTSB is kiemeli: a függőleges vezérsík tetején elhelyezett kamera nem fogja be a szárnyvégeket, csak a külső hajtóműveket, a gép hasa alatt lévő kamerák képe pedig a futók előtti térségre korlátozódik.

(fotó: NTSB)

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.