UV-pót – a forradalom gyermeke

Kemsei Zoltán   ·   2014.10.23. 08:45
00kicsi

Az egyre gyakrabban előkerülő 1956-os fotókról a közlekedésbarátok egyetlen villamostípust hiányolnak: az akkor vadonatújnak számító UV-t. A visszaemlékezések szerint az első tüntetések hírére ezeket a járműveket egyből visszarendelték a kocsiszínekbe, nehogy a gyárból épp hogy kijött villamosoknak valami bajuk essék. Közlekedett viszont – amíg tudott – minden más kocsitípus. A villamosok azonban kitűnő barikádként szolgáltak az utcai harcokhoz, így támadók és védők kereszttüzébe egyaránt kerülhettek.

Az UV pótkocsik egyike kívül...<br>(forrás: A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada, Budapest 1987)

Két, 1951-ben gyártott pótkocsit kellett a súlyos károsodások miatt félreállítani: az 5965-öst és az 5983-ast. A kétkocsis UV-szerelvények közé csatolással már 1957-ben kísérleteztek, 1958–60-ra a teleszkópajtókkal gyártott 6000-es sorozat java már üzembe is állt a szükséges átalakításokkal (erősáramú, szolenoidfék és távvezérlési csatlásokkal, szakadáskapcsolóval, a légfék megszüntetésével), később az 5800-as, 5900-as sorozatoknál is elvégezték ezeket az átalakításokat. Összesen 129 pótkocsi épült, a korábban nyitott peronos kocsikat is egységes kinézetűre átalakítva.

...és belül<br>(Lakos Rudolf felvétele)

Létezett azonban egy terv nagy sorozat, az UV-hoz küllemében is igazodó pótkocsik építésére. Végül kísérletképp a két félreállított kocsit, az 5965-öst és az 5983-ast alakították csak át ilyen módon, az UV motorkocsik szekrényelemeinek felhasználásával. A két kocsi lényegesen korszerűbb és kényelmesebb volt az addig forgalomba állt pótoknál: sínfékkel és bőrülésekkel szerelték, az 5983-asba 1966-ban fénycsővilágítást építettek be (a motorkocsiknál csak a kilencvenes években történt meg ez az átalakítás). A két pótkocsi nem érte meg az UV sorozat teljes forgalomból kivonását, az 5983-ast 1979-ben, az 5965-öst 1980-ban selejtezték. Ez utóbbi kocsit megőrizték, előbb Ferencváros, majd Zugló kocsiszínben tárolták, egy majdani felújítás reményében.

Az 5965-ös Zugló kocsiszínben<br>(forrás: Az UV villamosok – ötven év parádé; VEKE 2006)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Elkezdik felújítani Veszprém vasútállomását

iho/vasút   ·   2023.02.03. 09:00

Idén Veszprém tölti be Európa Kulturális Fővárosának szerepét, bevonva a város és a régió intézményeit, kulturális színterének szereplőit és civil szervezeteit. A programhoz kapcsolódva Veszprém vasútállomás felújításának első üteme február elején megkezdődik.