Üzemben az első új ukrán gyártású motorvonat

iho   ·   2014.06.29. 08:45
400px_ekr1_tarpan

Az ukrán KVSZ hazai gyártású motorvonatokkal szeretne hozzájárulni az Ukrán Vasút (UZ) személykocsi-állományának nemzetközi szintűvé történő fejlesztéséhez, mivel szerintük ez olcsóbb megoldás, mint külföldről szerezni be járműveket. Ennek érdekében kétfajta motorvonatot is létrehoztak: az EKr1 típusjelű, Tarpan fantázianevű villamos intercity-szerelvényt, valamint a DPKr2-es dízelmotorvonatot. Előbbi típus első szerelvénye nemrég állt menetrend szerinti forgalomba, utóbbiról pedig a napokban rántották le a leplet Kijevben.

Tíz kilenckocsis Tarpant szerez be az UZ a KVSZ-től a leállított Hyundai-motorvonatok helyére<br>(fotók: Railway Gazette)

A bő száz éve kihalt vadlóról, a tarpánról elnevezett EKr1-es motorvonat két áramnemet „ismer”: a 3 kilovoltos egyen-, és a 25 kilovolt 50 hertzes váltóáramot is tudja használni. Egy kilenckocsis Tarpan-szerelvény két motorkocsiból, valamint hét betétkocsiból áll. Összesen 610 ülőhely (128 első-, 370 másod-, és 112 harmadosztályú), valamint büférészleg található rajtuk. Két helyet különítettek el kerekesszékkel élők részére, a WC-k zárt rendszerűek, az utastér légkondicionált, továbbá előkészítették a wi-fi telepítéséhez szükséges dolgokat.

A 230 méter hosszú, 3,42 méter széles motorvonat becsült teljesítménye 4000 kilowatt. A kocsiszekrények rozsdamentes acélból készülnek, és hogy ütközésvédelem szempontjából is megfelelőek legyenek, energiaelnyelő-képességgel is rendelkeznek. Legnagyobb üzemi sebessége kétszáz kilométer per óra, azonban Ukrajnában a százhatvanas tempó lesz a felső határ a megfelelő pálya hiánya miatt. Tervben volt az is, hogy Moszkva és Szentpétervár között kétszázhúszas tempóval lepróbázzák a Tarpant, azonban ez az Ukrajna és Oroszország közötti viszony megromlásának következtében meghiúsult.

Az intercity-forgalomra létrehozott Tarpan utastere

Az EKr1-ből tízet rendelt meg tavaly az UZ. A prototípus szerelvény június 24-étől közlekedik Kijev és Lviv (Lemberg) között Intercity+-vonatként. A második motorvonattal várhatóan július 1-jétől lehet majd utazni az ukrán fővárost Odesszával összekötő járatokon. Az International Railway Journal arról ír, hogy az UZ a sorozat-Tarpanokkal tervezi pótolni a nemrég leállított Hyundai-Rotem HRCS2 intercity-motorvonatokat a Kijev–Poltava–Harkov viszonylaton.

A napokban bemutatott DPKr2-es dízel motorvonatot elővárosi vagy regionális forgalomra szánja a kremencsuki székhelyű KVSZ. A száznegyven kilométer per óra legnagyobb üzemi sebességű jármű két- és háromrészes kivitelben is rendelhető, előbbi 153, utóbbi 269 utasnak biztosít ülőhelyet, maximális befogadóképessége 659 fő. A kényelmet légkondicionált utastér fokozza, az egységek közötti átjáróajtók pedig a Kelet-Ukrajnában és Közép-Ázsiában tapasztalható extrém hideget és meleget is kívül tartják. A KVSZ tervezi a típus villamos meghajtású kivitelének létrehozását.

A krijukovi vagongyár bemutatta a két- és háromrészes kivitelben egyaránt kérhető, elővárosi és regionális forgalomra kitalált DPKr2-es dízelmotorvonatot

Az ukrán kormány pénzügyi garanciát készül biztosítani az UZ-nak újabb tizenöt szerelvényre, melyek Kárpátalján közlekednének. Kazahsztán nemzeti vasútja, a KTZ szintén fontolgatja néhány DPKr2-es szerelvény megrendelését – számol be a Railway Gazette.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek